Mor med psykiske problemer, spille og rus problem.

Vi er fire barn, henholdsvis på 25, 21, 14 og 11 år hvor de to yngste fortsatt bor sammen med mor. Vi har en lang historie med mor som psykisk syk og mye ruset på piller utskrevet av leger. Vi har hatt ett par år hvor ting har gått greit nok, men nå har tilbakefallet kommet. Hun spiller opp alle pengene på bingo og spiser seg sannseløs på piller. I natt havnet hun på sykehuset. Det kommer selvfølgelig bare løgner og unnskyldninger ved konfrontasjoner. Vi føler heller ikke at vi får noe hjelp og vet ikke hvor vi skal gå. Vi to eldste sitter nå med ansvaret for vår egen mor igjen og har begge problemer fra tidligere da ting var skikkelig ille og mor blant annet prøvde å ta sitt egent liv opp til flere ganger. Hvor kan vi få hjelp?

Kvinne, 25 år fra Telemark
Det høres ut til at din mor trenger hjelp med flere ting. Du skriver ikke noe om hun er, eller har vært, i behandling for sin psykiske sykdom, spilleavhengighet og/eller pilleavhengighet. Det er ikke usannsynlig at dette henger sammen, og dersom hun skulle ønske behandling og hjelp er det nærliggende å tro at hun kun trenger å oppsøke en instans. Hvis din mor har kontakt med en grei lege vil vi anbefale at dere oppsøker denne for utredning og videre henvisning til spesialisthelsetjenesten. Slik du beskriver situasjonen er de som best kan følge opp din mor.
Dersom din mor ikke ønsker hjelp er det lite dere får gjort med situasjonen. Det virker ikke riktig at dere skal inn og føle dere ansvarlige for henne på noen måte dersom hun selv ikke ønsker å gjøre noe med sine problemer. Det kan være greit å huske på at dere kan være til støtte, og gi oppmuntring uten at dere påtar dere anvaret. Når det gjelder de to yngste kan det kanskje være en idè å kontakte barnevernet slik at de kan hjelpe dere med å finne gode løsninger for familien. Les mer om barnevern her.
Vi synes det er vanskelig å kunne gi noe mer konkrete råd enn dette uten å vite mer om situasjonen. Om dere føler at dette ble til lite hjelp vil vi anbefale dere å kontakte veiledningssenteret for pårørende på tlf 22993490, eller dere er hjertelig velkomne til å ringe oss for en prat på tlf 08588.