medikamenter

Har en bror som har være avhengig av medikamenter i mange år. Nå er det så ille at vi vet ikke hva vi skal gjøre. Han sier han må ha hjelp selv. Han er farlig for seg selv og andre. Har du tips om hvordan vi skal gå frem?

Mann, 62 år fra Akershus
Hvis din bror ønsker å slutte med medikamenter trenger han sannsynligvis hjelp til det. Å slutte med medikamenter kan medføre sterkt ubehag, slik at det kan være vanskelig å klare det på egen hånd uten fagpersonell med kompetanse innenfor dette feltet. Sannsynligvis er den beste behandlingsformen en langsom nedtrapping av medisinene.  Det vil bidra til at ubehaget blir redusert.  Dette bør foregå i kontrollerte former parallelt med annen form for oppfølging.
For å få hjelp er det viktig at din bror legger frem problemet for sin fastlege. Fastlegen er den instans som gir henvisning til videre hjelp og som også i seg selv kan være bra å bruke i denne sammenhengen.
I Oslo har Incognito Klinikk god kompetanse på behandling av medikamentavhengighet. Du vil finne opplysninger på deres nettside her eller du kan nå dem på telefon: 22 90 26 60.
På nettsiden til Fritt sykehusvalg vil du finne en landsdekkende oversikt over ulike behandlingsalternativer, samt en presentasjon av hvert enkelt tiltak.
Du eller din bror er også velkommen til å kontakte oss på telefon 08588 for en samtale om situasjonen.