Langvarig uvirkelighetsfølelse av hasj

Hei, har en historie jeg har lyst å fortelle deg. Det hele startet med at jeg og noen kompiser røyket hasj en dag, jeg hadde røyket hasj kanskje 15 ganger før, og de to andre kompissene mine hadde røyket kanskje 10 ganger å han andre røyker ca vær dag.Denne gangen røyket jeg mye mere enn det jeg vanligvis gjør, og det hele startet som en vanlig hasjkveld med latter og moro, men etter noen minutter merket jeg at jeg begynte å få en KRAFTIG uvirkelighetsfølelse. Jeg begynte å få panikk og ba kompissene mine ringe ambulansen (noe dem ikke gjorde). Etter at jeg hadde roa meg ned, la jeg meg for å sove. Men neste dag hadde jeg fremdeles en kraftig uvirkelighetsfølelse, så jeg ble hjemme fra skolen. Denne følelsen har nå vart i nesten 1 mnd. Jeg har også utviklet KRAFTIG flyskrekk etter denne røykeepisoden. Jeg tror jeg hadde begynt å bli bedre, eller så hadde jeg bare blitt vant til uvirkelighetsfølelsen, men igår natt når jeg skulle sove så våknet jeg rett før jeg sovnet, og hadde da en helt syk
t intens uvirkelighetsfølelse (tror den var like kraftig som da jeg var ruset på hasj), jeg begynte å vandre rundt i leiligheten, men fikk ikke panikk (noe jeg gjorde på hasj). Nå føles det ut som om hele hendelsen ble «restarta», akkurat som jeg må starte på nytt med å bli frisk… Kan nevne at ting som gjorde meg smånervøs fra før, nå gjør meg veldig nervøs, som å fly, framlegg på skolen osv… Men det jeg lurer på er egentlig bare om dette er normalt? Vil jeg bli frisk igjen? Er det farlig med denne «uvirkelighetsfølelsen»? Den er så SYKT intens etter gårsdagens episode, kan nesten si at det føles ut som jeg ikke er i min egen kropp. Hvor lenge tror du den vil vare? Er det noe JEG kan gjøre for å ble frisk fortere? Kan også neven at jeg har våknet rett før jeg sovnet flere ganger etter «hajsepisoden» med en sterkere uvirkelighetsfølelse enn vanlig, men denne gangen ble den bare helt SYKT sterk og følelsen pleide å gå ned til vanlig uvirkelighetsfølelse etter noen min. Takk for svar

Mann, 18 år fra Buskerud
De fleste som har erfaring med hasjrøyking vil bli «friske» etter at de slutter. For noen kan dette ta litt lenger tid enn for andre. Ventetiden det tar for å føle seg helt «friskmeldt» er avhengig hvor lenge misbruket har vart og styrken på det du har fått i deg. Når det er sagt er det viktig å være klar over at hasj er et rusmiddel en bør ha respekt for med tanke på eventuelle kortvarige eller langvarige fysiske og psykiske lidelser. Dette kan du lese mer om her. Vi forstår ut i fra din historie og følelsene du beskriver, kan virke slitsomt for deg. Blir situasjonen uholdbar, kan du ta problemene du sliter med opp med din lege. Vårt klare råd til deg er å ikke bruke noen form for cannabis i den tiden du har foran deg for å få hasjen ut av kroppen. Uvirkelighetsfølelsen, panikkangsten og det du er blitt nervøs for, vil sansynligvis forsvinne av seg selv, gi det litt tid. Vi har ingen gode råd for at tilfriskningen kan gå fortere.
Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som innebærer endret virkelighetsoppfatning. Korttidsminnet kan være nedsatt opptil et par dager samt at tidsoppfatningen forstyrres å komme i ubalanse. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme, dette er avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff.  I noen tilfeller kan virkelighetsoppfatningen bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel.
Etter å ha lest din historie kan det høres ut som du har opplevd en flashback, eller som det også kan kalles, en bad trip, etter inntaket av hasj. En kan aldri garantere med 100 prosent sikkerhet at hasjen kun inneholder det den er ment å inneholde. Dessverre kan blanding av andre stoffer i hasjen forekomme som gjør at rusen blir mer potent og får et annet og uventet utfall. «Bad trips» kan også skyldes personens psykiske og fysiske tilstand ved inntak. Også stoffets styrke og renhet har betydning for opplevelsen av «bad trips».
Cannabis kan altså utløse akutt deliriøse tilstander som kjennetegnes av vanskeligheter med å vurdere hvilken situasjon man befinner seg i, orientere seg i tid og rom, samt å kjenne igjen personer som står en nær. Det er vanskelig å si hvor vanlig dette er, da det sjelden rapporteres annet enn i forskningsmateriale. Ved bruk av cannabis viser en del forskning at en blir mer disponert for psykoser, depresjon og schizofreni. Flashback er rapportert opplevd år etter inntak. For deg vil det kanskje være lurt å tilbringe den tilfriskningstiden du skal gjennom under trygge omgivelser. Snakk med noen du stoler på om disse nye følelsene du har fått slik at du møter forståelse for dine problemer og reaksjonsmønster. Du er hjertelig velkommen til å ringe oss i Rustelefonen for en samtale. Lykke til!