hvorfor er alle imot marihuana?

Hva er det som egentlig er «farlig» med marihuana?? Det finnes ingen bevis på at noen har død av å røyke dette. (og det har vært brukt i over 10 000 år, uten ett eneste døds fall. forklar meg det?! marihuana er den beste medisinen jeg vet om, den har hjulpet meg med å komme meg ut av Deprisjon, hjelper meg å få matlyst, jeg setter pris på ting osv..
Når jeg snakket med legen min, så ble han helt satt ut over alt jeg kunne, og han klarte ikke gi meg no ordentlig svar på hvorfor marihuana liksom skal være så farlig.. Det er jo helt lattelig at man blir kriminalisert fordi man røyker marihuana!!!! mange har misforstått marihuana bruken, man skal ikke blande det med tobakk (er det som er farlig, nemlig tobakken) marihuana er heller ingen Gateway drug. Jeg har røyket marihuana i 6år. (ikke hverdag) men når jeg trenger det (på samme måte man tar paracet (man føler seg ikke bra)) Jeg har ikke blitt avhenge (må ikke ha det vær dag, eller hver uke) og har aldri prøvd andre stoffer. Jeg har tilog med sluttet å drikke alkohol og røyke vanlig sigaretter pga marihuana bruken. Hvor er det farlige?!!!?!??! Hilsen Andebu mannen 22år

Mann, 22 år fra Vestfold
Det at du selv ikke opplever å ha bivirkninger er ikke uvanlig. Når eventuelle bivirkninger intreffer, og hvor sterke disse blir er det heller ikke mulig å si noe om. Det kan ofte være lurt å spørre de en omgåes og sine nærmeste om en skal få vite om der er noen forandring med en selv.
Vi er klar over at det er flere som reagerer og opplever at hasj/marihuana svartmales, og det er ikke tvil om at det har vært skrevet mye overdrevne ting om dette opp gjennom åra. Samtidig er det skrevet en del negative ting om hasj fordi en god del folk opplever at de får problemer, og fordi forskning viser at man faktisk blir påvirket – både mentalt og fysisk.
Hvorvidt det stemmer at ingen noensinne har dødd som følge av Cannabisbruk vet vi lite om. Det vi vet er at overdoser ikke er knyttet til Cannabisbruk, men om noen har dødd som følge av handlinger utført i ruspåvirktet tilstand er vanskelig å si noe om.
Et rusmiddel kan være farlig selv om det ikke er dødlig. Med det mener vi at dersom enkelte opplever at de får problemer fordi de har inntatt et rusmiddel, kan det sies at dette rusmiddelet er farlig for dem.
Lovligheten i andre land og Norge diskuteres kontinuerlig. Nyere forskning om bl.a. sammenhengen mellom hasjrøyking og økt risiko for psykoser, gjør at flere og flere land ønsker strengere lovgivning for cannabis/hasj. Hvorfor alkohol er lovlig i Norge, mens hasj ikke er det, kan nok like gjerne begrunnes ut i fra kultur som stoffenes virkninger. Om alkohol hadde blitt innført i Norge først nå, er det stor sannsynlighet for at det også ville blitt oppført på narkotikalisten.