Hvor mye??

Jeg er ca 173 høy og veier 64 kg..ca hvor mange øl må jeg drikke for og bli full? vis en øl tilsvarer 4.6 alkohol og det er en glassfalske

Mann, 16 år fra Oslo
Vi regner med at en promille på 1,5 til 2 er lik «lite i stand til å ta vare på seg selv». Hvor mye alkohol du trenger for å nå denne promillen kan du regne ut på en promillekalkulator, men vær oppmerksom på at det er store variasjoner fra person til person, og også avhengig av i hvilken form man er i rent generelt. Dermed blir det uråd å gi et helt nøyaktig svar. Det er også slik at våre forventninger til rusen er med å styre påvirkningen. Det vet vi når vi ser at ganske fulle folk er i stand til å virke temmelig edru når det blir viktig, f.eks. når de blir pågrepet for forstyrrelse av ro og orden. Vi har også gjennom forsøk sett at folk har blitt ganske påseilt av å få i seg noe de trodde var alkohol, men som i realiteten var alkoholfritt. Dessuten spiller det ganske stor rolle om alkoholen inntas tett etter hverandre, eller om det går over litt tid. Dette fordi forbrenningen starter med en gang man begynner å drikke. Beklager at vi ikke kan gi deg et mer presist svar. Vi håper likevel ikke du hadde tenkt å bruke svaret til å teste ut riktigheten, det er ikke sjarmerende med fulle folk som sjangler rundt, ikke snakker rent, kaster opp og tisser på seg. Oppfordrer deg til heller å spekulere på hvor mye alkohol som er helt passe for å slippe å bli full.
Hvis du har lite eller ingen erfaring med alkohol fra tidligere anbefaler vi deg å la det gå litt tid mellom hver øl, gjerne drikke litt vann i mellom, og spise godt på forhånd.