Er dette kosttilskuddet forbudt?

Hei! Har kjøpt et kosttilskuddprodukt i Sverige som heter RPN Havoc. Det er et prohormon produkt såvidt jeg har forstått og inneholder: 2a,3a-epithio-17a-methyl-5a-androstan-17b-ol Jeg tar det i sammenheng med trening. Lenken til produktet er her: https://www.predatornutrition.com/pd-havoc-90-caps.cfm Det jeg lurer på, er om dette er ulovlig i Norge? Har kikket på dopinglista og ser at noe av det står oppført der, men er liksom ikke i hele sammenhengen.
Så jeg blir forvirret. Skal ta en urintest nå i slutten av mai, på politihøgskolen der jeg skal prøve meg på opptak. Jeg har tatt 1 stk av disse tablettene som inneholder 10/mg pr kapsel. Har fått litt kalde føtter nå, etter å ha lest litt rundt om det på nettet. Så derfor spør jeg dere først før jeg eventuelt tar noe mer: * Er dette stoffet ulovlig i Norge? * Er jeg i faresonen når jeg har tatt 1 stk i dag? -> Evt. hvor lang tid tar det før dette er ute av systemet mitt? Jeg har ingen interesse av å drive med doping, så hvis det viser seg at dette produktet ER akkurat det, så kaster jeg boksen! På forhånd, Takk! 🙂

Mann, 21 år fra Østfold
Dette spørsmålet faller på sdien av vårt kompetansefelt, men vi kan hjelpe deg litt på vei.
RPN Havoc inneholder, som du nevner, prohormoner som blir omdannet til testosteron i kroppen. Det har samme virkning, og ikke minst, bivirkning som andre anabole androgene steroider. Brukermiljøet diskuterer stoffet heftig og de aller fleste blir anbefalt å starte med PCT (forhindre bivirkninger) i forkant av inntak, samtidig som de er fornøyde med virkningen.
dopinglisten står det oppført flere stoffer med liknende sammensetning som RPN Havoc, men hvorvidt dette er forbudt er vi ikke sikre på. Det er mulig den går under termen «liknende substanser», men det kan godt være lovlig i Norge selv om det går inn under en punkt på dopinglisten. Det at den evnt står der betyr bare at det vil bli klassifisert som doping derson er idrettsutøver avlegger positiv prøve på dette stoffet i forbindelse med konkurranse. Dette kan du muligens få svar på om du henvender deg til AntidopingNorge.
Når det gjelder din urinprøve er det vanskelig å si hvor lenge det sitter i kroppen din, dette fordi slikt er veldig individuelt og fagmiljøene vil helst ikke gå ut med informasjon på dette temaet for å forhindre spekulasjoner omkring bruk. Det vi vet er at det er relativt vanskelig å spore hvovidt prohormoner/hormoner som allerede finnes i kroppen er tilført kunstig eller ikke. Tester som kan avsløre dette er omfattende og dyre, vi vil anbefale deg å ta kontakt med poletihøyskolen om hva slags urinprøve de vil ta.