Bruke rusmidler?

Innimellom er jeg litt deprimert, så jeg lurer på om det er noen LOVLIGE, UFARLIGE rusmidler som kan tas? Jeg vet jo at alkohol er et alternativ, men er det noe annet? Hva med salvia, er det lovlig å importere?

Mann, 14 år fra Oslo
Å være deprimert er ingen god følelse, så vi skjønner godt at du vil forsøke å unngå det. Likevel er det slik at alle mennesker av og til føler seg litt deprimerte, særlig i ungdomstiden hvor hormonene gjerne er i litt ubalanse. Vi vet ikke om noen lovlige og ufarlige rusmidler som motvirker depresjon, og selv om det føles leit å være deprimert tror vi ikke det er noen god løsning å begynne med rusmidler eller medisiner for å dempe dette uten å ha snakket med psykolog eller psykiater først. Grunnen til dette er at vi tror det er viktig å finne årsaken til at du er deprimert. Da går det an å forsøke og gjøre noe med den. Hvis du derimot bare skal ta medisiner/rusmidler vil du kanskje aldri finne ut hva du kan gjøre for å bli kvitt årsaken til depresjonen, og dermed vil du kunne utvikle avhengighet til medisiner/rusmidler for å slippe å være deprimert. Dette er ikke bra fordi alle medisiner/rusmidler kan ha uheldige bivirkninger. Hvis din depresjon ikke blir lettere, og du føler at du ikke orker å ha det sånn anbefaler vi deg å søke hjelp. Noen ganger kan det være nok å ha noen å prate med, kanskje har du en lærer, rådgiver eller helsesøster du stoler på? De kan også hjelpe deg videre til psykolog om du skulle ha behov for det. På Kors på halsen kan du snakke om alt du har på hjertet – gratis, trygt og anonymt.
Norge er Salvie ikke klassifisert som et legemiddel når urten selges som krydder, men som legemiddel når den skal brukes medisinsk i form av f.eks. en urtete. Den er ikke ulovlig, og du får kjøpt den i helsekostbutikker.