Benzodiazepin vs. urinprøve

benzodiazepinerHei! Kjempebra side! Jeg lurte på hvor lenge etter et inntak av benzodiazepiner, det vil vises på en urinprøve? Er det forskjellig fra legemiddel til legemiddel? Hva er isåfall forskjellen? Hvilke legemidler sitter lenge i kroppen, og hvilke er fort ute? Og hvor lenge, sånn ca, vil de forskjellige legemidlene vises på en urinprøve? På forhånd takk for svar! 🙂 🙂

Mann, 21 år fra Oslo
Ja det er forskjell fra legemiddel til legemiddel. Det opereres med et stort slingringsmonn i tilknytning til antall dager som et legemiddel er påvisbart i urinen etter siste inntak. Dette skyldes hovedsakelig mengde som er inntatt, og over hvor lang tid man har brukt disse legemidlene. Biologiske forutsetninger som  vekt og forbrenning er også viktig i forbindelse med variasjonen i antall dager som dette vil være påvisbart i urinen.
Diazepam  som er virkestoffet i Stesolid, Valium og Vival kan sees i urinen fra 1 – 3 uker. Oxazepam, virkestoffet i Alopam og Sobril, har en påvisbarhetstid fra 3 til 6 dager. Flunitrazepam som er i Flunipam og Rohypnol har en påvisbarhet i urinen fra 1 – 5 dager. Nitrazepam som finnes i Mogadon og Apodorm varierer fra 2 – 6 dager. Rivotril (Klonazepam) påvises i urinen fra 2 – 8 dager og Xanor (Alprazolam) påvises fra 2 – 5 dager