Bakrus vs abstinens

vinflaske og -glassLeste en gang noe i retning av at forskjellen mellom en som var avhengig og ikke av alkohol var bla at mens den ene fikk bakrus dagen etter fikk den andre abstinenser. Hvis man da har opplevd å få abstinenser noen gang, vil det si at dette vil skje hver dag etter at man har drukket? Uavhengig av mengde og hva man drikker? Vil man aldri oppleve bakfyllen som andre får igjen, men alltid få abstinenssymptomer?

Kvinne, 26 år fra Telemark
Bakrus og abstinenser er i og for seg det samme fordi det er det ubehaget som oppstår når kroppen restituerer seg etter alkoholinntak. Det som kan skille den alkoholavhengige, fra den som ikke er det, er at den alkoholavhengige fjerner abstinens/bakrus med å drikke alkohol. Det å fjerne ubehaget ved å drikke alkohol kan medføre at abstinenser/bakrus utsettes. Langvarig alkoholbruk og alkoholavhengighet medfører sterkere ubehag enn et engangsinntak,  Alkoholavhengige vil derfor lettere ty til alkohol enn en som ikke er avhengig. På spørsmålet ditt om man alltid får abstinenser etter å ha fått det noen ganger er svaret nei. Bakrus/abstinenser for en som ikke bruker alkohol daglig vil som oftest være avhengig av mengden med alkohol som inntas. Hvis du har lyst til å lese mer om alkohol og virkning kan du trykke her og her kan du lese mer om bakrus.