Amfetamin

Heisann, jeg har brukt amfetamin regelmessig (nesten hver dag) i 4.5 måneder nå siden faren min døde, og har blitt sterkt avhengig. Jeg må bruke det for å få til å fungere normalt, og når jeg ikke tar det så er det eneste jeg tenker på hvor, når og hvordan jeg skal skaffe mer… Jeg er lei av denne hverdagen og vil ut av dette og bort fra miljøet dette fører med seg! Men problemet er at jeg ikke får hjelp ifra fastlege eller psykologi tjenesten her. Jeg har forklart situasjonen men får allikevell ingen hjelp… Vær så snill og kom med et råd fort!! Tror ikke kroppen eller hodet mitt klarer mange flere dager nå av dette….

Mann, 21 år fra Akershus
Vi skjønner godt at det er slitsomt for deg å leve i den hverdagen du gjør, og vi synes det er fint at du ønsker en endring. Det høres rart ut at fastlegen ikke vil hjelpe deg, kanskje du burde snakke med en annen lege og be om å bli henvist til spesialisthelsetjenesten? Det er de som er ansvarlige for tilbud til rusavhengige og som eventuelt kan hjelpe deg med avrusning og behandling. Det er også mulig å kontakte sosialtjenesten på NAV, de har ofte egne ruskonsulenter som kan hjelpe personer i din situasjon. Ellers er kanskje utekontakten eller helsestasjonen en mulighet. De kan ikke henvise deg videre, men de kan hjelpe deg med å få kontakt med de riktige instansene. Lykke til.