Alkoholmisbruk.

Hei, Jeg kjenner noen som er alvorlig syk pågrunn av alkohol misbruk. Han har vært på på sykehuset de siste 2-3 ukene med leversvikt og innlagt på intensiven. Legen sier at store deler av leversvikten er kronisk. Han er nå bedringnes vei. Neste trinn vil da være avvenning fra alkohol. Jeg har lest deres hjemmesider og lurer på hva vil være beste alternativ i dette tilfellet. 1. Hvilke behandling anbefaler dere? 2. Hva vil det koste? Hvor mye av det kan nav dekke? Hva må vi gjøre ovenfor NAV for å få den dekket? 3. Hvor lenge varer behandlingen? Garanterer dere noe resultat? Ber vennligst om deres råd pr. epost. Jeg kan eventuelt ringe dem senere for nærmere samtale. Vennlig hilsen Jiwan Sandhu

Mann, 44 år fra Buskerud
Det tilbys flere forskjellige behandlingsopplegg for personer med alkoholavhengighet, og det er vanskelig for oss å anbefale noe uten å vite mer om din venn. Det er jo slik at hva som passer best for hver enkelt er individuelt. Dette er noe som din venn kan diskutere enten med lege eller NAV, som er de henvisende instanser til behandling.
De fleste behandlingstilbud er en del av spesialisthelsetjenesten, dvs økonomisk dekket av det offentlige. Unntakene er de private klinikkene som pasient må dekke selv, hvorvidt det er mulig å få refundert noen at utgiftene her vil NAV kunne svare på.
Hvor lenge behandlingen varer er også veldig individuelt, den fysiske avhengigheten varer ikke så lenge, dersom din venn har vært på sykehus i 2-3 uker vil vi tro at han allerede er ferdig med de fysiske abstinensplagene. Den psykiske avhengigheten kan for mange være mer vanskelig å bryte. En del benytter seg derfor av polikliniske tilbud i lang tid etter utskrivelse fra behandlingsopphold, evnt melder seg inn i foreninger som f.eks AA eller Norske lenker.
Det er ikke mulig å garantere noe resultat av behandling. Hvorvidt din venn skal slutte å drikke er noe han selv avgjør, ingen kan bestemme det for han. Gode behandlingssteder og tett oppfølging kan imidlertid være til stor hjelp for den som virkelig ønsker å slutte med sitt alkoholmisbruk.
Håper dette var til hjelp, du er hjertlig velkommen til å ringe oss dersom det er mer du lurer på.