96% sprit

Hei! Jeg er en gutt på tretten og lurerpå en ting: Hva skjer hvis jeg(eller barn) får i meg 96% sprit? Håper på raskt svar:)

Mann, 13 år fra Akershus
96% sprit er veldig sterkt og mange klarer ikke å drikke det pga av smaken. Mange som prøver vil brekke seg, få tårer i øynene og kanskje miste pusten.
Virkningene hvis du får det i deg er den samme som med annet alkohol, men med 96% kommer disse fortere. Det skal ikke store mengden til for å pådra seg en spritforgiftning som i verste fall kan være dødlig. I tillegg er det slik at barn og unge ikke er ferdig utviklet, og kroppene deres bryter ikke ned alkohol på samme måte som hos voksne. De kan derfor bli ganske syke etter å ha drukket alkohol. Dette er som regel ikke farlig, men kan oppleves som veldig ubehagelig.
Hvis du vil lese hvordan alkohol virker kan du klikke her.