Vil hjelpe veninne

vinflaske og -glassHei. Min beste veninnne (17) har en mor med alkoholproblemer pga depresjoner. Hun har vært inn og ut av rehabilitering, men ser ut til å falle tilbake hver gang. Veninna mi forteller at hun snart ikke orker mer, og har det ikke lett. Det er kun moren og veninna mi som bor sammen. Som veninne vil jeg så gjerne hjelpe henne, men vil ikke gjøre noe galt, som å blande inn barnevernet osv. Hvordan kan man få sendt henne på en langvarig rehabilitering? Hun har slektninger som bryr seg, men tror ikke de ser hvor ille situasjonen egentlig er, og er derfor ikke så bestemte på å få sendt hun på rehabilitering. Hva kan man gjøre? Det har pågått i flere år. Hun vet problemet selv, sier hun skal slutte, men hun klarer ikke. Veninna mi har snakket masse med moren sin, og fortalt hvordan dette påvirker henne osv, men det ser ut til at alkoholen er for overkontrollerende.

Kvinne, 17 år fra Oslo
Det er ikke lett for barn som har foreldre med alkoholproblemer, de står overfor mange vanskelige dilemmaer. Det er fint at venninnen din har en venn som deg som støtter henne i forhold til situasjonen hun befinner seg i, men det kan være bra at hun har flere hun kan henvende seg til for råd og veiledning. Alateen er et tilbud for barn som har foreldre med alkoholproblemer. De har blant annet grupper hvor man møter andre som befinner seg i liknende situasjon.Mer info. om dette tilbudet finner du her. Hun kan også kontakte Veiledningssenteret for pårørende, mer info. finner du her. Hun kan også gjerne kontakte oss for en samtale på telefon. (Tlf:08588 ,11-19)