urinprøver

utropstegnVar så dum å stjal en lommebok på butikken og må da etter krav fra barnevern begynne å ta urinprøver hos legen. skal testes for alkohol og narkotika. spm: hvor lenge kan alkohol spores i kroppen og narkotika har jeg aldri brukt men gruer meg sånn for å ta disse prøvene og lurer derfor på om man kan grue seg så mye at man evnt kan få positiv prøve? sikkert veldig usannsynlig, men spør alikevel 🙂 takker for svar.

Kvinne, 24 år fra Oppland
Dette er ingen ting å grue seg til, om du skulle være nervøs for dette vil det ikke ha noe å si på resultatet av urinprøvene du leverer. Alkohol spores i urinen i noen timer etter siste inntak, har man drukket mye, tar det lenger tid før det ikke vises i urinen. Narkotika er et vidt begrep som favner mange virkestoffer, vi nevner derfor de mest vanligste stoffene som misbrukes:
THC er virkestoffet i hasj og marihuana og kan spores i urinen i ca 2 dager til 3 mnd. Ved daglig røyking kan dette spores i opptil 3 mnd. Ved en enkelt gangs eller ved sporadisk røyking kan stoffet spores ca 2-4 dager i urinen. Amfetamin ca. 2 til 4 dager, Kokain ca.1 til 4 dager, Det samme gjelder ecstasy. Opiater kan spores i urinen i ca 1 uke. Benzodiazepiner 1 til 3 dager bortsett fra Diazepam som f.eks.Valium, dette kan spores opp til 2 uker etter siste inntak.