Sugen?

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg begynte å røyke hasj når jeg var 15 og det bygde seg bare mer mer på, med amfetamin, litt røyking av heroin og en god del med piller. Jeg sluttet får et og et halvt år siden. Har tenkt på rus hver dag, nå i den siste tiden har jeg blitt veldig sugen!! Og det er ikke noe kult. Tenker på det hele tiden, tenker på å ruse meg og hvordan det hadde vært, særlig piller og tenker på tiden før. Ër det normalt å bli så sugen når man ikke har ruset seg på leenge? Eller er det bare innbildning?

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
Så bra å høre at du har klart deg så lenge. Det er imponerende av deg! Det er vanskelig å si om ditt rusmisbruk har kommet så langt at det har oppstått en fysisk og psykisk avhengighet som gjør at du ønsker og ruse deg. Men det høres ut som du i dag har fått det såpass på avstand at du vil klare det presset som du forteller oss om i ditt spørsmål. Det er også gått så lang tid at det nok ikke er snakk om en fysisk trang til å ruse deg nå lenger.
Det nok heller ingen innbilling du sliter med. For svaret er ja, det er det normalt og kjenne lysten og savnet til å komme i den gode modusen man var når man var i en situasjon som for eksempel det å være ruset. Hukommelsen har den evnen at den sjalter ut de negative sidene ved opplevelser man en gang hadde.
For ditt vedkommende kan det ha dreid seg om den tiden du brukte narkotika, og de gode følelsene du hadde rundt dette med det og ruse deg. Det er helt normalt for oss mennesker å lengte tilbake til noe som vi opplevde som positivt. Kan kanskje sammenlignes med en ferie man har vert på, ofte husker man kun det man gjorde når det var godt vær.
Hvis du virkelig kjenner etter for hva du vil tape ved å havne i et rusmiljø, vil disse tankene forhåpentligvis være med på å redusere suget du har til piller.
Ønsker du å snakke med noe om dette er du hjertelig velkommen til å ringe RUStelfonen. Lykke til