Røyk og snus

Hei, jeg er ei jente på 13 år.. jeg begynnte og røyke i oktober, men nå klarer jeg ikke og slutte, og jeg tørr ikke si noe til foreldrene mine så jeg lurer på hva jeg burde gjør.. når jeg røyker og snuser så er det for det meste på klubben og på skolen :s

Kvinne, 13 år fra Oppland
Du skriver at du begynte å røyke i oktober, dvs du har røyket i 5 mnd og det er ikke så fryktelig lenge. Nikotin, som er virkestoffet i røyk og snus, er vanedannende, men det er fullt mulig å slutte hvis det er det du ønsker. Prøv å tenk på at det er lettere å slutte nå enn om en stund, jo lenger du røyker jo vanskeligere er det som regel å slutte. Det er mange fordeler ved å slutte og store ulemper med å fortsette, dette kan du lese mer om her.