narkotika som hjelp på skolen

clockHeisann! Jeg er en jente som akkurat har fylt 16 år. Går i 10. klasse hvor det fortiden er utrolig mye å gjøre. Flere presentasjoner og prøver i uken gjør at jeg rett og slett ikke får skikkelig tid til meg selv om vennene mine lenger.
Jeg får aldri mer nyte å gjøre noe jeg virkelig vil, for da må jeg bare gå med dårlig samvittighet for hva jeg egentli burde gjort. I det siste har dette problemet bare blitt større og større, og jeg snuser flere ganger enn normalt for å roe meg ned litt, men det funker liksom ikke godt nok for meg. Jeg har også begynt å slutte å sove en del netter i uken fordi jeg rett og slett ikke har tid til det lenger. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne bruke noen former for narkotiske stoffer for å klare meg bare frem til sommerferien, dette halvåret krever nemlig mye av meg for at jeg skal komme inn på en bra vgs til høsten, og jeg vil ikke angre senere. Så jeg lurte på om dere hadde noen meninger om å bruke feks hasj eller andre ting som kunne hjulpet meg å jobbe mer effektivt eller å roe meg litt ned.

Kvinne, 16 år fra Hordaland
Vi skjønner godt at dette er en krevende periode for dere som gjør en siste innsats for å få gode karakterer fra ungdomsskolen, og det er synd at det medfører så mye stress for deg at det går utover venner og fornøyelser. Slik har kanskje mange av dine venner det også, selv om dere ikke snakker om det. Dårlig samvittighet kommer ofte i kjølvannet av høye forventninger til egne prestasjoner, det blir en ekstra belastning som «stjeler» energi fra deg i hverdagen.
Du forteller at du snuser mere enn det du føler er normalt, Når du snuser, stiger både puls og blodtrykk. Nikotinet har en sammentrekkende virkning på blodårene slik at hjertet må jobbe hardere. Dette skjer med en gang du legger snusen i munnen og varer så lenge du har snusen der. Du skal ikke se bort i fra at dette kanskje gjør at du sover dårlig om natten, samt at du takler den stressede situasjonen du befinner deg i noe dårligere. Skal du prestere på skolen, er det viktig at du sover om nettene.
Ingen mennesker klarer å løse sine vanskeligheter med å bruke et rusmiddel, Vi vil nok heller påstå at man får flere vanskeligheter av det. Når det gjelder hasj som et hjelpemiddel til å komme seg gjennom en vanskelig periode i livet, og med håp om gode karakterer, vil vi uten tvil si at dette vil ha en motsatt virkning. Hasj kan skape avhengighet og er prestasjonshemmende, du kan lese mere om hasj her.
Vi håper du klarer deg gjennom denne tiden på en rusfri måte. Hvis du fremdeles skulle oppfatte hverdagen som håpløs og vanskelig kan du ta kontakt med helsesøsteren du har på skolen. Snakk gjerne med foreldrene dine, kanskje de har noen gode råd, de har jo også vært i samme situasjon som deg da de var unge.