hvordan komme seg bort fra narko pusherene?

narko.jpgNone.fullHar nylig blitt kjent med noen narko selgere.. pushere ++ ville jeg kalt dem..,vert borte hos dem en par ganger. prøvd nå litt forskjellige ting av nysgjerrighet får alt gratis av dem nesten, ihvertfal i starten.. men nå er det litt at de vil selge osv.. de vil sikkert få meg hekta osv å få meg med i gjengen og arbeide for dem osv…
men jeg har sett hvordan dette funker gøy de første gangene men ser hvordan det går over tid,å må droppe ut av dette mens jeg har sjangsen.. problemet er da om det vil bli konsekvenser viss jeg vil slutte å omgås dem. slutte kontakt… ringer vel rundtom 1 gang i uken å vil ha meg bort en tur.. osv.. å kjøre dem osv.. hva sier jeg for å komme meg bort uten at de blir sinte osv… ? bare prøve å gå sakte bakover ikke kontakte dem og si mer og mer nej ,,,, vet ikke trenger hjelp til å komme meg bort fra dette nå mens jeg har god sjangs.

Mann, 21 år fra Vest-Agder
Bra å høre at du er bevisst på dette problemet. Vi har ikke noe spesielle revolusjonerende råd til deg annet enn at du må være sterk i dine beslutninger. Stålsett  deg med en overbevisende vilje om ønsket du har om ikke å havne inn i et miljø hvor det brukes og selges narkotika. Jo lengre tid du er inne i dette miljøet, jo sterkere vil du føle tilhørigheten. Et klart nei kan ikke misforstås. Hvis du sier «jeg skal tenke litt på det» gir de seg ikke med ønskene de har om at du også skal bli en av gjengen. Ikke ta innover deg at de blir skuffet om du sier nei, ofte er det det som er problemet med oss mennesker, vi vil jo gjerne ikke skuffe andre, og sier derfor ja når vi egentlig mener nei.
Du kan gjerne komme med noen unnskyldninger om at du har andre planer, eller at det rett og slett ikke passer fordi du har en annen avtale. De vil nok miste interessen for deg etterhvert. Forhåpentligvis kan den manglende interessen du viser, smitte over til en av de andre, ….det er jo alltids lov og håpe… Kanskje du skulle skaffe deg et nytt telefonnummer som du er sparsommelig med å gi ut den første tiden. En god ide vil være å oppsøke steder hvor du vet det ikke brukes narkotika, som for eksempel besøke familien eller andre venner, gå på kino, trene etc. Håper dette var noen kloke råd til deg, du er også hjertelig velkommen til å ringe oss i Rustelefonen 08588 for en anonym samtale.