hvor lang tid tar det

rustlf-logo 75x67hei. jeg er sammen med en eksnarkoman.han brukte hasj, amfetamin, LSD, heroin og kokain fra han var 16 til han var 23. han er nå 26år. men jeg bare lurer på hvor lang tid det tar før man ikke har abstinenser, og eventuelt hvor lang tid det tar før alt d skadelige dop gjør mot deg forsvinner? er det fare for eventuelle bivrkninger nå eller depresjoner osv?

Kvinne, 22 år fra Aust-Agder
Kjæresten din har hatt et omfattende rusmisbruk og det er da ikke uvanlig å slite med ettervirkninger av misbruket. Dette kan gi seg utslag på flere måter, og noen ganger psyksik i form av angst og depresjoner. Hvor lenge det vil vare og hvordan det vil arte seg varierer fra person til person og avhenger av både psykiske og fysiske tilstand. Det er med andre ord vanskelig å gi deg noe eksakt svar på spørsmålet ditt. Hvis han har problemer nå kan det også skyldes andre forhold i livet, og er nødvendigvis ikke relatert til tidligere rusbruk.
De med psykiske problemer kan kontakte fastlegen for hjelp. Et annet tilbud er NA som gir hjelp til dem som trenger støtte og oppffølging etter et misbruk. Mer info.om deres tilbudet finner du her.