Hva skal jeg gjøre???

Jeg er så bekymret for min svigersønn på 23 som jeg vet røyker hasj. Men jeg vet ikke omfanget av dette. Han og en kompis røykte da dei var 18, og siden min datter, da 16 år, var tilstede, ringte jeg politiet.
Dei kom hjem hit og hadde en lang samtale med ungdommene. Dette var kjempe flott. Men nå har jeg fått høre at han har fortsatt med dette. Både hjemme og på fest. Det er venner av dei som har fortalt dette. Han har hasj hjemme, en slags pipe, samt at venner har sett en bøtte og flaske på badet. Hvor langt kan han ha kommet? Og hvordan skal jeg gripe tak i dette? Dei har også en sønn sammen, og jeg vil ikke at mitt barnebarn skal oppleve noe slikt…

Kvinne, 43 år fra Rogaland
Det er bra at du bryr deg om din svigersønns rusvaner. Selv om han selv ikke synes dette, vil han nok en dag sette pris på din omtanke. Vi forstår også veldig godt din bekymring for ditt barnebarns oppvekstmiljø. Det er ikke godt for oss å vite hvor langt din svigersønn kan ha kommet i sitt misbruk, men ut i fra hva du beskriver om det han har av utstyr, kan det kanskje virke som at han er en erfaren cannabisbruker.
Det beste er nok å prøve å prate med han: Spørre han hvorfor han røyker? Om han opplever problemer i hverdagen med sitt eventuelle misbruk? Hva som er bra med det? Hvis du synes personligheten hans, eller noe annet du merker på han som er annerledes enn før, kan du fortelle det til han. Du kan også si til han hvorfor du er bekymret. Vi vil jo helst stole på ungdommen, men av og til kan en sunn skeptisk realisme være på sin plass.  De unge skifter ofte venner, foreldre mister etter hvert oversikten over vennekretsen til sine barn når de blir voksne. Har du kontakt med din svigersønns foreldre? Snakker «dere» foreldre sammen om blant annet ungdom og rusmidler? Det er viktig for deg og ikke være alene om disse problemene, Det kan være godt å ha noen å dele sine bekymringer med andre involverte parter. Sammen er det kanskje letter å finne en løsning på problemene.
Du forteller om en situasjon som mange besteforeldre står overfor, tvil og tro i forhold til sine nære og deres forhold til rusmidler i kombinasjon med det å være foreldre til et lite barn. Den “risikoen” du tok da du ringte politiet må kanskje ha vært en vanskelig balansegang for deg. Foreldre står ofte ovenfor dilemmaet om å overreagere, eller det og ikke gjøre noe med et vanskelig problem som bruk av rusmidler kan medføre. Det at politiet tok seg tid til å snakke med ungdommen om dette problemet var godt å høre. Hva husker han fra denne episoden?
Ut i fra det du skriver, forstår vi det slik at du igjen står ovenfor et dilemma for hvordan du best kan løse et voksende problem, hvor utfallet du ønsker vil være en bedre tilværelse for alle. Hvis du på en eller annen måte merker at ditt barnebarn blir forsømt, vil vi anbefale deg at du tar dette opp med svigersønnen og datteren din. Skulle det bli virkelig ille og ingen forbedring, bør du snakke med barnevernet, de jobber ut i fra barnets beste om de skulle få en bekymringsmelding fra deg. Du kan også ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende og Landsforbundet mot stoffmisbruk som har en støttetelefon for pårørende tlf 815 00 205. Begge disse organisasjonene har erfaring fra lignende saker, og kan kanskje komme med gode råd.
Det finnes ingen generell fasit på hvordan foreldre skal bli trygge for at deres nære ikke ruser seg, men det å søke informasjon er en ingrediens med tanke på en korrigering av sine uvaner.  Legger ved en link til en nettside der det står en del faktainformasjon om hasj her, og en link til en side som gir noen råd om hvordan man best kan komme seg ut av et hasjmisbruk her. Der kan du, eller dere sammen, logge dere inn og lese om hasjens ulike faser. Hvis du ønsker, er du hjertelig velkommen til å ringe oss i Rustelefonen på telefon 08588.