Hva kan jeg gjøre?

utropstegnJeg har en venn i 20-årene som begynner å få et alvorlig narkotikaproblem (bl.a. satt heroin ved noen anledninger, i tillegg til regelmessig bruk av andre stoffer). Har snakket med han, og med hans foreldre, men han lurer dem trill rundt slik at de ikke ser problemet, og de faller for hans argumenter om at han «selvfølgelig klarer dette så bra på egenhånd så…» Hvor kan jeg henvende meg for hjelp? Regner med at siden jeg «bare» er en venn, så finnes det kanskje andre begrensninger enn om jeg hadde vært pårørende?

Kvinne, 30 år fra Akershus
Det er lite pårørende eller venner kan gjøre for å få de som har et rusproblem til å søke hjelp eller slutte. Fordi vennen din er 20 år, regnes han som voksen. Han må selv ta ansvar for å søke hjelp hvis han ikke klarer å slutte på egen hånd. Beklagligvis er det også sånn at når han lurer foreldrene  «trill rundt» er det jo seg selv han lurer. Foreldrene har ikke noe narkotikaproblem, det er det han som har, og når han ikke gjør noe med det kan det bli verre. Som venn kan du si til han at du er bekymret for han, og at du er redd for at han holder på med ting som kan skade han. Du kan også si at du vil støtte han hvis han vil slutte. Hvis han selv ikke vil slutte, er det lite du kan gjøre.
Du er er også hjertelig velkommen til å ringe oss i Rustelefonen på telefon 08588. Din venn bør være glad han har en person som deg som bryr seg om hans helse.