hei

jeg er en jente på 18 og jeg lurer på om jeg har ett problem jeg liker å drikke i helgene og når jeg først begynner klarer jeg ikke å stoppe før jeg blir full har jeg ett problem????

Kvinne, 18 år fra Oslo
Det er virker som du ikke trives  med måten du drikker på, så i den forstand har du et problem. Du er dessuten ganske ung, og negative drikkemønstre kan utvikle seg med årene. Det er imidlertid veldig positivt at du selv reagerer på dette.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige .
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å holde deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du kan fortelle om det til noen som er der, sånn at de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Husk også at du alltid er velkommen til å ringe oss anonymt på tlf: 08588 (alle dager 11-19).