Har jeg blitt dopa?

himmelHei! Jeg lurer på om det finnes noe så kalt «voldteks/partydop» som kan gi uheldige bivirkinger som kraftig halsbetennelse? Og som gjør at man våkner opp like full etter tolv timer med søvn? Dette skjedde nemlig med meg i syden. Jeg har festet mye i 7 år nå, og det har aldri skjedd at jeg har våknet like full etter så mange timer med søvn. Pluss at jeg fikk så hovne mandler at jeg ikke klarte å spise eller svelge på ti dager. Jeg husker at jeg var på do, og etter det så er alt helt svart. Håper dere kan svare meg!

Kvinne, 22 år fra Akershus.
Ja, det er noe som kalles voldtektsdop. Grunnen til at det kalles voldtektsdop er at de som lurer tablettene i drikken til uvitende jenter eller gutter gjør dette for å misbruke dem seksuelt. Noen ganger brukes også tablettene for å sløve ned noen for så å stjele fra dem.
Det kan være at du kan ha fått noe i drinken din som har gjort deg sløv, det kan være grunnen til at du sov lengre enn vanlig. Vi kan ikke si noe sikker,t så det er kun en antagelse. Det i seg selv å drikke alkohol i et uvant klima med høy temperatur kan gjøre at du fortere blir dehydrert, i kombinasjon med å ikke drikke nok vann.
Når det gjelder halsbetennelse og hovne mandler bidrar alkohol til at  de celler i kroppen som skal bekjempe infeksjoner bli hemmet. Når cellene blir hemmet oppstår økt mottakelighet for lettere sykdommer, som for eksempel infeksjon i halsen. Så det at du fikk hovne mandler, og halsbetennlsen da du våknet opp kan skyldes flere forhold. Du kan f.eks. bare ha hatt en forbigående infeksjon som skyldes en bakterie eller et virus. Hvis du vil kan du lese mere om infeksjoner i  halsen her. En slik infeksjon går som regel raskt over, enten ubehandlet eller ved hjelp av antibiotika. Unge har også lett for å pådra seg kyssesyke, særlig i situasjoner hvor viruset lett eksponeres som f. eks på et feriested der det er mye ungdom sammen. Virusinfeksjon kan ofte medfører vond hals.
Et generelt råd som kan være lurt å huske på er at når du er på fest eller utested i fremtiden, kjøp drinken din selv og slipp den ikke av syne.