Forskjellig Rus.

Hva er grunnen til at hasj o.l. ikke er lov i Norge? Og hva slags type er amfetamin? er det sprøyte eller pulver eller ..? Jeg kjenner noen som har prøvd doping, ble avhengig og greide ikke slutte. når jeg ser hvor jævlig det har blitt for ham, tenker jeg: » skal aldri prøve»

Mann, 12 år fra Aust-Agder
Når det gjelder lovlighet og ulovlighet, så er det den enkelte lovgivende instans i de enkelte land som bestemmer dette – i Norge er det Stortinget. De fleste land har ulike restriksjoner rundt forskjellige rusmidler. Dette gjelder både hasj og alkohol. I noen land er det forbudt med alkohol, i andre en lovgivning i tilknytning til bruk og ervervelse. På samme måte er der forbud mot hasj i de fleste land, men i noen land er det lov hvis man følger landets lovgivning rundt bruk og ervervelse.
I Norge er det forbud mot hasj. Dette er først og fremst fordi undersøkelser viser at å bruke hasj er skadelig og vanedannende.
Amfetamin er et syntetisk stoff, det vil si det finnes ikke i naturen, men fremstilles av mennesker i laboratorium. Amfetamin foreligger vanligvis som et pulver, men kan også ses i tablettform eller oppløst i væske. Ønsker du mer fakta om amfetamin finner du det her.