cannabis til medisinsk bruk

cannabisHei, Jeg har ADD og slitt med dette i mange år. Jeg har fått både ritaliner og concerta oppigjennom årene, men har etterhvert suttet med dette pga. svært ubehagelige bivirkninger inkl. angst, depresjon, «gi faen» mentalitet og søvnproblemer. Uten medisiner klarer jeg ikke konsentrere meg og føler ikke jeg fungerer i samfunnet. Jeg begynte for ca et halvt år siden og bruke cannabis som medisin etter å ha lest en del på nett.  Jeg bruker kun etter jobb og små doser, ca 0.2-0.4 g om dagen. Jeg bruker aldri før jeg skal f.eks kjøre bil o.l. i helgene bruker jeg litt mer. Etter at jeg begynte og bruke fungerer jeg veldig mye bedre i hverdangen og konsentrasjonen er adskillelig bedre. Jeg har heller ingen problemer med og takle jobben og alt annet jeg må gjøre. Er mitt bruk et problem? Det er det eneste som har fungert for meg hittil, men jeg føler hele tiden at jeg må snike meg unna. og at jeg ikke kan fortelle noen om det.

Mann, 21 år fra Oslo
Vi tenker at det blir litt ut fra hva du selv bedømmer. Hvis ikke du opplever det som et problem, så er det jo ikke det. Men hvis forbruket øker, og det begynner å likne avhengighet, da kan det bli et problem.
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder. Du kan bruke følgende punkter som et slags «måleverktøy» for å se om dette ville bli betegnet som et problem av utenforstående, f.eks. helsepersonell i rusomsorgen.
• •De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning, du må ha mer for å oppnå samme virkning.
2. Abstinenssymptomer, du føler deg uvel hvis du ikke bruker cannabis.
• •De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Du konsumerer mer enn du egentlig hadde tenkt.
4. Du har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
• •Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Du bruker svært mye av din tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
• •De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at du har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at du erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Ved å anvende disse punktene på ditt eget forbruk, vi du kunne se om dette kan ansees som et problem eller ikke. Vi ser du kjører bil, legger ved denne linken som er en forskningsrapport fra forbundet mot rusgift om cannabis og bilkjøring samt denne samlelinken om canabioder til medisinsk bruk. Har du flere spørsmål, så ring oss gjerne på 08588. Ønsker du – mot formodning – å slutte, kan du også ringe oss, eller du kan ta en titt på hasjguiden.