Blodprøver/urinprøver

benzodiazepinerJeg lurer på hvor lenge tramadol, imovane, somadril og sobril sitter i kroppen/kan vises på blodprøver/urinprøver? Jeg vet at min samboer tar for mye av det og at han jukser med urinprøver. Men kan de ikke se forskjell på om urinen kommer fra en kvinne eller mann? vet han bruker en god venninne til å være med han når han skal levere prøver. Takk for svar.

Kvinne, 37 år fra Akershus
Tramadol kan spores i urinen fra 1 til 3 dager, Immovane i 1 til 2 dager og Sobril kan spores i urinen opp til 3 til 6 dager etter siste inntak. Somadril vil kunne påvises i urin, ved engangsbruk i ca. 10 dager, ved langtidsbruk faktisk opp i 30 dager.
Det er fult mulig å teste om urinen kommer fra en kvinne eller en mann, dette gjøres i tilfeller hvor det er en mistanke om at en person ikke leverer sin egen urin i prøveglasset. For å unngå juks med en urinprøve vil det som oftest være en som observerer at rett person leverer urinprøven, Prøvegiver må identifisere seg, og henge fra seg store ytterplagg, sekk eller veske utenfor toalettet. Så må urinen lates under observasjon. Det finnes toaletter hvor prøvetakeren kan observeres gjennom enveis glass. Flere speil montert rundt toalettet sikrer at prøvegiveren ikke kan gjøre noe som observatøren ikke ser.