Behandling alkoholmisbruk

vinflaske og -glassJeg har kikket en del på ulike websider om opplysninger om hva jeg skal gjøre med mitt alkoholmisbruk. Jeg ønsker å redusere bruken av alkohol. Jeg stusser litt over hvilke tilbud som tilbys. Enten skal man legge seg inn på en privat klinikk i 4-8 uker i fine omgivelser (150.000-200.000), eller så skal man ta kontakt med fastlegen og be om en behandling som igjen rekvirerer en behandling som går på dagtid eller over lengre, sammenhengende tid. De fleste med alkoholproblemer går vel i full jobb. Kan dere ikke utvikle et system som går på kveldstid eller i helger uten at hele arbeidsplassen skal få vite at man er på rehab?

Mann, 42 år fra Rogaland
Det er riktig som du sier at de fleste behandlingstilbud tilbyr sine tjenester på dagtid. Du kan kontakte de polikliniske tilbudene som finnes i ditt nærområde, det kan jo være at det mulig å få til et mer fleksibelt tilbud på ettermiddag/kveld for deg. Vi vil også anbefale deg at du tar kontakt med organisasjonen Anonyme Alkoholikere, de baserer sitt behandlingsopplegg på kveldstid og er representert over hele Norge.
Ellers har Bergensklinikkene utviklet et selvhjelpsprogram som du kanskje kan ha glede av, mer info om dette tilbudet finner du her.
RUStelefonen er en veiledningstelefon for mennesker som sliter med rus eller pårørende for denne gruppen, vi har ingen innflytelse på organiseringen av behandlingsapparatet. Du er hjertelig velkommen til å ringe oss på telefon 08588, vi tar telefonen mellom 11.00 og 19.00 alle dager