Tvangsinnleggelse

paragraf_litenHar vokst opp med en mor som alkoholiker og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hun har drukket ca 9-10år, og det blir stadig verre. Hun mistet jobben sin for snart 3 år siden, noe som gjør at hun ikke kommer seg ut. Hun har mistet all musklaturen i bena sine, så hun får ikke gjort så veldig mye annet enn å drikke. Noe som fører til at hun «tvinger» min far til å handle alkohol til henne. Grunnet hennes oppførsel, har hun mistet alle vennene hun hadde. Og har ikke noe sosialt liv. Hun har tidligere fått hjelp, men det skjærte seg etter kort tid. Jeg bor ikke hjemme lenger, men min far og jeg snakker mye om dette. Hun snakker stadig om at hun ikke har noe å leve for og at hun ønsker å ta sitt eget liv.
Dette sier hun både når hun er edru og full. Hun prøvde å ta livet sitt for noen år siden, så jeg har en følelse av at dette ikke bare er tomme ord. Når jeg kommer på besøk, er hun ofte såpass full at hun nesten ikke kjenner meg igjen. Hun vet ikke om det er dag eller natt, ser og snakker med mennesker som ikke er tilstede. Hun sier ofte veldig mange stygge og ekle ting til oss, som hun selvsagt ikke husker dagen etter. Dette skaper frustrasjon for oss alle og vi begynner å gi opp håpet. Hun drikker stort sett hver dag, og da drikker hun så ufattelig mye. Siden hun har drukket så mye over lang tid, har hun blitt litt dum. Har også sett at når hun har hatt en pause på 24timer, skjelver hun, svetter og er aggressiv. Min far er mye i kontakt med fastlegen, men uten at hun selv tar kontakt får han ikke gjort stort. Hun sliter med store depprisjoner og har det ikke godt. Dette går selvsagt også veldig ut over min far. Det virker som at han begynner å miste grepet. Hva må til for at hun kan tvangsinnlegges? Hvor må man henvende seg?

Kvinne, 22 år fra Akershus
Som oftest er det en tilgjengelig psykiater som avgjør tvangsinnleggelse. Alle leger har imidlertid formell anledning til å gjøre dette, noe som kan være hensiktsmessig hvis det ikke er tvil om at tvangsinnleggelse er nødvendig. Du kan lese mer om dette, og om betingelser for tvang på denne lenken.
Det kan godt hende du kan få en del informasjon og hjelp ved å snakke med Mental Helse.
Lov om sosiale tjenesteer (LOST) skriver følgende om tvang og tilbakehold i institusjon uten eget samtykke: «Dersom for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak etter § 6‐1 ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2‐1a annet ledd, for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder»
Ved melding fra pårørende plikter sosialtjenesten å foreta nødvendige undersøkelser og orientere pårørende om utfallet av vurderingen når den er ferdig. Dette finner man hjemmel for i LOST § 6-1a. Sosialtjenestens plikt til å vurdere bruk av tvang etter melding fra pårørende: «Sosialtjenesten skal ved melding fra pårørende om omfattende rusmiddelmisbruk foreta de nødvendige undersøkelser i saken, og vurdere om det skal fremmes sak etter §§ 6-2 eller 6-2a. Når saken er utredet, skal den pårørende ha tilbakemelding om dette. En persons pårørende etter første ledd er ektefelle, person som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende forhold med vedkommende, foreldre, myndige barn og myndige søsken. Den pårørende må ha varig og løpende kontakt med rusmiddelmisbrukeren»
Det kan være nyttig å kjenne til LOST, derfor legger vi ved hele loven her. Anbefaler deg også å kikke litt på en side som heter www.tvangsforskning.no. Der finner du mye informasjon om dette.
Vi råder deg også til å ta kontakt med BAR – organisasjonen barn av rusmisbrukere. Det kan være godt å ha noen å snakke med som kjenner igjen situasjonen din, og kan gi deg gode råd. Du finner en artikkel om dem her på våre sider.