Skadevirkninger

articlesHei, vi har et prosjekt om skadevirkninger på de rundt deg med narkotika, og jeg lurer på hva de er. Altså, de rundt deg. Ikke deg selv. Og jeg vil gjerne vite om disse stoffene: Amfetamin, LSD, GHB, kokain, heroin, ecstasy, hasj og marihuana. Håper dere kan svare! : )

Mann, 12 år fra Nordland
Vi er litt usikre på hva dere spør om her. Lurer dere på hvilke skader pårørende til brukere av disse stoffene får? Dette er vanskelig å svare på. Hvis dere mer spesifikt vil vir om konsekvenser for pårørende, anbefaler vi dere å snakke med Veiledningssenteret for til pårørende til rusmiddelavhengig. De har nummer 22 99 34 90, og har åpent mandag – fredag, kl. 09.00 – 16.00.
Når det gjelder informasjon om de enkelte sdtoffene, anbefaler vi dere å lese på følgende lenker og ut fra det trekke noen konklusjoner på hvilke skader man kan komme ut for. Ta dere en titt på våre sider Veiledning til skoleoppgaver. Der finner dere en god del tips på slike oppgaver som dette. Videre anbefaler vi dere å lese på våre sider Fakta om ulike rusmidler hvor dere kan bla nedover og finne informasjon om alle de stoffene dere nevner. Ellers har Folkehelseinstituttets faktaark god informasjon om både amfetamin, LSD, GHB, kokain, heroin, ecstasy, hasj og marihuana.