Rtialin og Amfetamin

rustlf-logo 75x67Hei har noen spørsmål angående ritalin og amfetamin. Er sammen med ein fantasktisk jente med ADHD. Hun har nettopp strartet opp bruken av ritalin igjen, har brukt dette en liten stund nå. For ca 2 uker siden fant eg en liten pose med kvit pulver, sammenrullet papir som tydet på at hun sniffet noe. Jeg spurte henne og hun forklarte at dette var knust ritalin. Hun føler ikke ritalinen hjelper så mye i tabeletfor, derfor skulle prøve og sniffe dette. Det var en venninne som anbefalte dette og at dette skulle være mer efektivt. Hun ble ganske flau og sa at hun skulle ikke gjøre det igjen, og følte isje det hadde noen bedre vikning. Men de to siste dagen nå har eg lagt merke til at hun har skjult noe for meg. Fant igjen en pose med kvit puler, og at eg ser at mengen har forrandrest seg. Hvet isje helt koss eg skal gå fram, for eg tenker litt på om det kan vær amfetamin og, men det sier hun klar nei på, men hun har fortalt meg at hun brukte det litt for ein 6-7 år siden, men kunne isje tenke seg det igjen. Hun er veldig ærlige og åpen fortelle det meste Det har jeg fortalt henne at eg setter veldig stor pris på. At det er viktigt for meg og lære og kjenne henne. Hvis vi skal kunne leve sammen. Og det har jeg sagt jeg ønsker over alt på jord. Men eg har de posene med det kvite pulvert i hove som beskymmere meg litt. For eg føler det isje er normalt og riktigt. Er det noen måte det går ann og se forkjell på desse to? Virkninger på måten personen oppfører seg på osv. Kan eg sjekke dette selv f.eks testutstyr

Mann, 30 år fra Oppland
Du kan nok ikke få testet dette i et laboratorium. Vi har ikke slike ordninger i Norge for privatpersosner som man har f.eks. i Nederland. Det er nok mulig å få kjøpt slikt utstyr på internett, men vi kan ikke anbefale noe fordi vi ikke vet nok om kvaliteten på det som selges, samt at vi kvier oss litt for å gi opplysninger om testutstyr generelt . Vi tenker at det viktigste er å bruke dialog og tillit i slike spørsmål, heller det enn kontroll og overvåkning.
Det er allikevel mulig for deg å kunne oppdage forskjellen på Ritalin og amfetamin. Dette gjelder både med tanke på hvordan dette ser ut og lukter, og med tanke på hva slags virkning de gir. Amfetamin vil lukte mer enn Ritalin. Når man stikker nesen nedi i en pose med amfetamin vil man i de fleste tilfeller bli møtt av en sterk, stikkende og kjemisk lukt. Ritalin lukter ikke like stert. Videre er nok amfetamin oftere mer «klissete» eller fuktig og det er gjerne mer klumper i det. Når det gjelder virkning, vil amfetmin virke sterkere og lengere enn Ritalin. Tar hun amfetamin, vil hun være våken hele natten og få et betydelig forminsket sultbehov. Ritalin virker ikke like lenge, og like sterkt, og det har ikke den samme innvirkning på søvn- og sultbehovet. Du kan lese mer om amfetamin og rusmidler generelt på våre sider «Fakta om ulike rusmidler.«
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon. Hvis hun benekter rusbruket sitt, må du enten velge å tro henne, eller så er det viktig at dere får pratet mer ut om dette. Skal et forhold fungere bra i lengden, er det viktig at det bygges på tillit. Er det andre ting som tyder på at hun ruser seg? Økonomisk, sosialt, humørsvingninger…? Er hun mye våken på natten? Store pupiller? Er dette eventuelt noe du kan ta opp med henne? Prøv å prat med henne om hvorfor du er bekymret, hva du er redd for, hvorfor det er vanskelig for deg å være sammen med henne hvis hun ruser seg.
For flere råd og tips om hvordan snakke med henne, anbefaler vi deg å ringe oss på 08588, så vi kan få litt mer informasjon om deres situasjon. Det går også an å ringe Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere på nummer 22 99 34 90. De har god erfaring med å snakke med folk i din situasjon.