Personlighetsforandring ved bruk av rusmidler

rustlf-logo 75x67Hei. Kan en person begynne å lyve og ha vrangforestillinger som følge av langvarig bruk av sterke smertestillende og beroligende piller? Vi opplever dette nå med mors tante. Hun lyver (virker som hun selv tror på det hun sier), manipulerer og setter folk opp mot hverandre. Resultatet er at hennes barn nå ikke vil ha mer med vår del av familien fordi de tror på alt det stygge hun sier om oss.

Kvinne, 41 år fra Akershus
Dette blir veldig vanskelig for oss å gi et godt svar på. Vi kjenner ikke til annet enn det du sier til oss. Vi er heller ikke sikre på hva du legger i ordet «vrangforestillinger.» Men det er liten tvil om at omfattende rusmisbruk ofte fører til løgn, gjerne som en følge av skam eller redsel for å bli oppdaget osv. Dette gjelder også ved bruk av sterke smertestillende og beroligende piller.
Så svaret på spørsmålet må bli ja. Men dette gjelder generelt, og det er ikke sikkert at det gjelder i deres tilfellet. Det beste hadde vært om du/dere ringte til oss, slik at vi kunne få litt mer detaljert informasjon og dermed et bedre grunnlag for å gi dere noen råd og litt veiledning. Vårt nummer er 08588, og holder åpent alle dager 11 til 19. Velkommen skal du/dere være!