nedtrapping av paraligin forte

Jeg har over flere år stått på paralgin forte, ca siden 2005, litt forskjellige doser, og litt pauser, har nå stått fast på 8 daglig i 1 år på nytt å vil vekk fra de, har nå tatt vekk 4 pr dag å kjenner nok litt ubehag av feber,svette,frost,osv, er ikke så ille som jeg trodde, men lurer på om jeg går for fort fram? å når jeg kan ta neste steg? synest selv at det er litt tøft å ta vekk 2 til om bare få dager da det ikke er så lett pga helsa og være i så mye fysisk akivitet. hva mener dere? er jeg for tøff med meg selv nå? jeg har ikke blitt stoppa av leger, er meg selv som vil dette!! er så innstilt.

Kvinne, 38 år fra Vest-Agder
Dette er egentlig noe du burde snakke med legen om. Dere bør sammen sette opp en plan for nedtrapping. Men vi kan jo si hva vi synes om saken, selv om vi ikke er leger og ikke kjenner deg og din situasjon særlig godt.
Hvis du nå er på 4 om dagen, og klarer det, er det kanskje en idé og fortsette litt med det til det stabiliserer seg og ubehag av feber, svette og frost osv. gir seg litt. Det er viktig å ikke gå for fort fram. Det virker ikke som det er legen som har foreslått å ta vekk 2 til om bare få dager, men at det er din egen plan. Dette er kanskje litt i overkant. Synes du skal gi deg selv litt tid, som sagt, og når du er klar for det, så ta vekk 1. Så hold deg der til det er nogen lunde stabilisert på 3 i døgnet, og så gå ned til 2. Derfra og inn er det kanskje en tanke og redusere med en halv av gangen, så det går så smertefritt som mulig.
Dette er vår umiddelbare tanker rundt nedtrappingen. Men som sagt, diskutér det med legen din også.
Lykke til!