Misbruk eller bruk

amfetamin_litenHei jeg har brukt Amphetamin og svelget det i 6 år hver dag nå. Sitter med en redsel innimellom for å få hjerneslag men har ikke lyst til å slutte. Jeg har en psykiatrisk diagnose og da jeg begynte med dette stoffet ble livet mitt nesten snudd på hodet til det bedre. Jeg er under utredning for ADHD eller ADD hvis det blir et «positivt» utfall av det kan jeg begynne med medisiner. Men det er da bivirkninger på det også som samsvarer med bivirkningene på selve Amphetaminen. Jeg bruker ca 0,1 gram om dagen og greier meg med det. Lurer litt på om jeg kan senke skuldrene litt mht det med skader. Har blitt så tiltaksløs og deprimert og går nesten med selvmordstanker, noe jeg aldri har hatt før. Føler at jeg lurer alle inkludert meg selv når jeg tar dette, selvom familien antageligvis vet om det og syns det er greit. Formen har jo blitt mye bedre. Jeg deltar i det minste sosialt noe jeg så og si aldri gjorde før. Jeg er redd for å trene også fordi jeg har så høy puls og det liker jeg ikke. Må tilføye at jeg har lagt på meg flere kilo og har aldri sovet så godt som nå da jeg tar dette medikamentet.

Kvinne, 46 år fra Oslo
Kombinasjonen av psykiske problemer og amfetamin, som du kan lese mer om her, er sjelden å anbefale. Men det virker i ditt tilfelle som at dine reaksjoner viser at du kanskje har ADHD eller ADD. Det er uansett bra at du er i utredning for dette, og at du etterhvert kan få riktig medisinering. For selvmedisinering er sjelden noe som går bra i lengden.
Du spør om du kan senke skuldrene med hensyn til skader ved bruk av amfetamin. Det er ikke et ukjent fenomen at amfetamin har den effekten du beskriver om din psykiske tilstand. Faren er ofte at man øker dosen mer og mer med den tro at de psykiske plagene forsvinner, på denne måten kommer man inn i en ond sirkel som på sikt forsterker rusmiddelets bivirkninger. Vi ønsker deg lykke til med utredningen du skal gjennom. Det er ikke bra å gå med selvmordstanker, hvis du ønsker å snakke med noen om dette kan du kontakte Mental Helse, de er døgnåpent og har telefonnr. 116 123