GHB

ghbHei! Jeg skal ha et skoleoppgave om GHB. Derfor lurte jeg på om du kunne forklare meg litt om dette stoffet. – Hvordan lager man GHB? Er det fra plante, er det kunstige stoffer? – Hvor kommer det fra? – Er det populært? – Pris? Ca. 1 gram. – Hvordan er det flest prøver det? I fylla eller kan varierer det? – Hva slags former kommer det i? Pulver, flytende, sprøyter, røyke, sniffe? Håper jeg kan få litt hjelp med dette 🙂 – Jente 14, Nittedal ungdomsskole.

Kvinne, 14 år fra Akershus
Gammahydroksybutyrat (GHB) finnes naturlig i kroppen i små mengder som en signalsubstans i hjernen. Betydningen av dette er noe usikker, men det er antatt å spille en rolle når det gjelder regulering av søvn. Men GHB kan også fremstilles kjemisk. GHB er lett å fremstille og ble første gang fremstilt i 1960. Hvordan man fremstiller GHB ønsker vi ikke å si noe mer om, da et slikt svar kan bli oppfattet som veiledning i å lage rusmidler. Stoffet kan fremstilles på en kjøkkenbenk i en leilighet om man har det rette utstyret.
GHB har vært benyttet som narkosemiddel, men ble på grunn av uforutsigbare effekter erstattet av mer egnede medikamenter. Det kan brukes ved søvnsykdommen narkolepsi, som søvnfremkallende medikament og mot alkoholabstinens. I Norge kan legemiddelet Xyrem som inneholder GHB, foreskrives ved narkolepsi. GBL (gammabutyrolakton) og 1,4-butandiol likner GHB. 1,4-butandiol har noe kraftigere virkning enn GHB. De benyttes alle som rusmidler.
GHB kjenner vi ikke prisene på eksakt. Det varierer fra sted til sted. GHB kan forekomme som en fargeløs, luktfri væske med salt smak, men finnes også som pulver og i kapsler. GHB doseres vanligvis i bruskorker og drikkes, men kan også settes intravenøst. Som med andre stoffer, så er nok det mest vanlige at folk prøver dette i «fylla», eller i hvert fall i kombinasjon med alkohol – gjerne på fest eller på byen eller liknende.
Du finner mer informasjon om GHB her, og på våre sider Fakta om ulike rusmidler.
Er det populært?
Dette varierer litt fra år til år og sted til sted. Statistikken sier at det i 2008 var så lite som 0,7% av ungdom mellom 15 og 20 som oppgav at de hadde prøvd GHB. Du finner mer statistikk her på våre nettsider. Til slutt vil vi anbefale deg våre sider Veiledning til skoleoppgaver, hvor du kan finne en del informasjon.