Etter cannabis-slutt

cannabisJeg begynte da jeg var 14 år, og røyka cannabis sjeldnere enn 1 gang i måneden over 1 år. Så det samme om igjen da jeg var 18 og nå i senere år, men da hver helg og enkelte ukedager. Jeg har holdt meg borte fra cannabis i over 6 mnd. Jeg er aktiv og går mye og spiser som regel sunt og godt når jeg først spiser. Jeg studerer fulltid og er i ferd med å fullføre min andre bachelorgrad og jobber 45% ved siden av. Jeg finner ikke mange støttesider eller tips for å hanskes med bivirkningene som jeg har; stive muskler og ledd, ekstrem trøtthet, manglene motivasjon, hodepine, ingen matlyst ogmanglende sosialisering, paranoia for å gå ut og angst for ganske mye. Det hender at jeg overvinner angsten selv og hopper i det, men stivner og dermed klarer jeg ikke å være meg selv sosialt sett og har en ellers negtiv holdning til mye, bla. skolen ol. Jeg vil ikke ha det sånn, men jeg tror heller ingen andre enn meg selv kan gjøre noe med det. Enklere å røyke hasj enn å tro at noen andre skal løse det for meg, for jeg har ikke overskudd.

Kvinne, 26 år fra Oslo
Cannabis kan være en medvirkende årsak til at du har det slik du har det nå. Fordi cannabis er et dempende og hallusinogent stoff påvirker det den psykiske tilstanden både når man ruser seg, samt en stund i etterkant. Les mer om kortids- og langtidsvirkninger her.
Vil også anbefale deg å lese hasjguiden, en guide for deg som vil slutte med hasj. Der kan du lese noe om bivirkninger man kan få i etterkant. Og du finner også en del råd og tips for hva som kan hjelpe deg.
I Oslo finnes det også ruspoliklinikker /PUT hvor man kan få profesjonell hjelp og støtte. På nettsidene til Fritt Sykehusvalg vil du få informasjon om hvor du kan henvende deg. Du kan også forsøke å ta kontakt med Uteseksjonen har et prosjekt som de kaller «Ut av tåka». Du kan sikkert ta kontakt med dem, i alle fall kan du lese mer om prosjektet her.