Er det mulighet for meg å få behandling i utlandet?

rustlf-logo 75x67Jeg er en 33 år gammel jente som har opplevd grove overgrep fra jeg var baby av. Jeg har også opplevd grove overgrep fra myndighetene i Norge. Dette er en grunn til at jeg ønsker behandling+å starte med blanke ark/på nytt i et annet land. I tillegg bor jeg i Bergen der jeg er godt etablert i rusmiljøet der. Jeg vil uten tvil ha større sjanse for å klare å bli rusfri på en behandlingsinstitusjon langt vekk fra Bergen. Jeg ønsker behandling på Cita i Barcelona; som ligger langt fremme når det gjelder forskning på opiat-avhengighet.Det koster 55 000 i måneden å få bo der og få behandling der; altså langt billigere enn de fleste norske behandlingsinstitusjoner. Jeg vet at andre nordmenn har fått dekket behandling i utlandet; gjerne etter mye forarbeid og krangling med det offentlige for å få det til. Jeg er overhodet ikke interessert i å være å noen norsk behandlingsinstitusjon overhodet; og synes det er synd at Helse-Norge er som bukken og havresekken;da de bare legger opp til at en skal behandles i Norge. Finnes det noen mulighet for meg å få opppfylt mitt ønske om behandling på Cita, avd. Barcelona? Har dere noen råd om hvordan jeg kan få klare å komme meg i behandling der? Vennlig hilsen

Kvinne, 33 år fra Hordaland
I utgangspunktet gjelder både retten til å få dekket behandling, og retten til fritt sykehusvalg, innenfor landets grenser. Vi har hørt om det du også nevner, om folk som har fått hjelp i utlandet med støtte fra det offentlige. Men dette er såvidt oss bekjent i helt spesielle tilfeller, når det ikke er plasser i Norge o.l. situasjoner.
Det beste rådet vi kan gi deg, er å snakke med Fritt Sykehusvalg. De har en pasientrådgivertelefon som er åpen 8-15 på hverdager. Nummeret er 800 41 004. Du får snakke med en pasientrådgiver i din helseregion. Pasientrådgiverne har bred helsefaglig bakgrunn, lang erfaring og et stort kontaktnett i de forskjellige sykehusene og institusjonene. Alle rådgiverne i hele landet har tilgang til den samme informasjonen. Er pasientrådgiveren i din region ikke tilgjengelig, kan du velge å bli betjent av en rådgiver i en annen region. Eller du kan velge å bli oppringt når rådgiveren i din region blir ledig. Du kan lese mer om tjenesten her. Pasientrådgiverene kan forhåpentligvis fortelle deg hvorvidt du har rett på behandling ved Civita i Barcelona.
Vi håper du får svar der, og at det ordner seg for deg. Lykke til!