Bekymret mor til mann 21 år

Min sønn ruser seg på alt mulig av midler. Den siste uken har han vært i konstant rus hele døgnet. Han har brukt hasj og piller. Jeg er veldig bekymret for han og også for meg selv. Han er i behandling, men det går 3 mndr før han får plass på institusjon. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden? Det er uholdbart for meg å ha han boende hjemme. Jeg er redd hele tiden. Det har vært folk på døren min om natten og krevd penger. Han er ikke istand til å ta vare på seg selv eller sin hund. Jeg tør nesten ikke gå på jobb. Er det en mulighet for at noen kan hjelpe meg slik at han kan få en trygg plass å bo?

Kvinne, 55 år fra Rogaland
Vi skjønner godt at det vanskelig for deg og ha han hjemme i tre måneder til. Du skriver ikke noe om hvor han skal inn i behandling, kanskje kan du kontakte dem å høre om de har forslag til oppholdssted for han i ventetiden? Eller han kan søke seg inn til avrusning? (Det er ofte kortere ventetid til dette) Det er kommunen han tilhører som er ansvarlig for at han har et sted å bo.
Så lenge han får bo hos deg vil nok ikke de tilby alternativer. Du kan jo eventuelt ta kontakt med NAV og forklare situasjonen, og stå fast på at han ikke kan bo hos deg. Da er de pliktige til å finne alternativer, selv om disse ofte ikke er så attraktive. Det er mange som ikke klarer å be sine nære pårørende om å flytte ut hvis de har rusproblemer, de er ofte redde for at det da kan bli verre. Det viktige i slike situasjoner er å klare å ta vare på seg selv først og fremst, du kan ikke hjelpe din sønn dersom du selv er utslitt.
Hvis du har lyst til å lese mer om behandlingstilbud for rusavhengige i ditt distrikt kan du følge linken Bergensklinikkene, eller sjekke på fritt sykehusvalg. Du kan også ringe Landsforbundet mot stoffmissbruk på tlf. 815 00 205, de tar i mot henvendelser fra pårørende til personer med narkotikaproblem. Vi forstår ut i fra det du skriver at du føler deg utrygg der du bor. I slike tilfeller kan det kanskje være lurt å ringe politiet, din trygghet bør komme i første rekke. Du er også velkommen til å ringe oss for en prat.