Barnevernet og Urinprøver.

rustlf-logo 75x67Hei, jeg er en gutt på 16 år, jeg har et spørsmål hær. Har barnevernet RETT til og be om urinprøve fra meg? Trudde egentlig det bare var Politiet og Forsvaret som kunne forlange det?

Mann, 16 år fra Nordland
I utgangspunktet kan ikke barnevernet kreve dette. Men de kan anmode om at du avlegger prøve. Ofte er det slik at hvis man da nekter, så anser barnevernet dette som en bekreftelse på at man har ruset seg.
Vi har snakket med barnevernet om dette. De sier at det er ulik praksis i ulike deler av landet. Så det er vanskelig å gi et entydig svar. Vi anbefaler deg å sende spørsmålet ditt til ung.no. Der sitter det fagfolk fra  barnevernet som har bedre greie på dette enn oss. Her stiller du spørsmål på ung.no.