Alkoholproblem

vinflaske og -glassJeg er en mann som ikke klarer å begrennse alkoholinntaket når jeg er på fest, «drikker med begge nevene». Har ingen problemer i dagliglivet, eller jobbmessig, heller ikke med å ta et glass vin til en middag. Men, fikser ikke større fester. Har dere noen råd?

Mann, 52 år fra Rogaland
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Husk også at du alltid er velkommen til å ringe oss anonymt på 08588 (alle dager 11-19).
Lykke til!