alkohol missbruk

vinflaske og -glassHei, jeg er en mor med en datter på 10 år. Jeg er selv oppvokst med begge foreldre som er alkoholiker. min far kan man si at drakk seg ihjel og min mor jobber med saken. Selv drikker jeg veldig sjelden, og blir rett og slett mobbet for å være avholdsmeneske. Jeg er veldig nøye på at min datter ikke skal ha den oppvekst som jeg hadde, da dette har preget meg veldig.  Men nå har jeg en samboer som drikker en stor absolut hver helg. og 2-3 pils hver ukedag. Han har ikke problem med å passe jobben. men det jeg reagerer på er at hver helg han drikker så er han ufin og ekkel mot meg, og dagen etter så husker han ikke noe. og d han ik husker har han ik gjort. han er oxo blitt mer hissig og truende i fylla, noe jeg har sagt til han. men eneste han svarer er at han ønsker ik være sånn. og han mener at d er ik så ille som jeg sier, d er bare bæs fra min side. jeg gjør alt jeg kan for at min datter ik ska se hva som skjer, jeg venter til han er sovnet så rydder jeg opp vis d er sølt osv.. men han liker å gå turer i fylla og da ender han på bakken ute så jeg må ut å hjelpe han inn. så jeg er nervøs for han hele tiden. nå har d gått så langt at jeg blir å gå fra han. men d sliter oxo, for vil han klare seg uten barnevakt? og min datter er knyttet til han pga hennes far aldri har vært der for henne. nå lurer jeg på om jeg skal ta hensyn til meg selv el han og min datter?

Kvinne, 30 år fra Troms
Vi synes absolutt du skal ta hensyn til deg selv, på den måten, slik vi forstår din historie, tar du best mulig vare på datteren din. Det at han er ufin og ekkel mot deg er trist å høre. Mange i Norge drikker «for mye» i uken og helgene, men klarer allikevel å overholde daglige plikter og rutiner som f.eks. arbeid. Et overforbruk av alkohol kan over tid skape problemer i hjemmet og kanskje også ovenfor arbeidsgiver.  Ikke alle som drikker for mye er flinke til å sette seg inn i hvordan de nærmeste blir berørt av at de selv drikker. I forhold hvor en har et alkoholprolem kan den berørte part ha vansklig for å sette grenser for hva som er akseptabelt i et samliv. Det å skylde på at det er noe galt med den som problematiserer alkoholforbruket er heller ikke uvanlig. Ved å skyve skylden over på den andre fraskriver den som har alkoholproblemet seg sitt ansvar for situasjonen.
Så det er viktig at du tar hensyn til deg selv, setter egne grenser for hva du tåler. Barn skal heller ikke vokse opp med en far som stadig er beruset. Som voksenperson, og i dette tilfelle en farsfigur, som din datter knytter seg til, bør han kunne representere en god  rollemodell. Og vi synes det er viktig at du ikke dekker over for ham, rydder opp etter ham osv. Dette vil ikke gjøre saken noe bedre, hverken for deg, ham eller barn. Du blir på denne måte dratt inn i hans problemer og tar ansvar på en uheldig måte. Dette er hva man kunne kalle «medavhengighet.» Hvis du snakker med Al-Anon (se nedenfor), vil du høre mye om medavhengighet.
For at dere skal ha et godt forhold, og være gode foreldre, bør du stille alminnelige krav som gavner et fruktbart samliv. Ditt krav burde inneholde et ønske om at han reduserte sitt alkoholforbruk. Dette er det kun han som kan gjøre noe med. Hvis han ikke respekterer din bekymring for sin adferd og alkoholproblem/drikkemønster og mener det er ditt problem, kan det være lurt å få hjelp av en nøytral tredjeperson. Både familivernkontoret og psykologtjenester tilbyr parveiledning som dere kan kontakte for hjelp.
Du må gjerne ringe oss på 08588 og snakke mer om situasjonen. Du kan også ta kontakt med et Veiledningssenteret for pårørende og snakke med dem om din situasjon. Du kan også ringe Al-Anon tlf.51 62 94 51, de sier om seg selv at de  hjelpe familie og venner av alkoholikere som er berørt av det å leve med et annet menneskes drikking. Du er velkommen til å ringe Rustelefonen 08588 når som helst mellom 11.00 og 19.00.