Venninne bruker harsj

cannabisJeg fikk nylig vite at min beste venninne har drevet med harsj i over 2 måneder. Jeg vil ikke ha noe med noen former for narkotika å gjøre, og havner derfor opp i en vanskelig situasjon. Skal jeg oppgi henne til politiet? Skal jeg la vårt 13 år lange vennskap gi slipp? Eller skal jeg godta at hun daglig bruker hasj?

Kvinne, 19 år fra Finnmark
Vi vil ikke anbefale deg å oppgi henne til politiet. I alle fall er nok ikke dette det første du bør gjøre hvis du vil hjelpe henne. Å oppgi henne til politiet vil trolig ikke hjelpe henne i noe fall, og det kan i verste fall skape problemer og ubehageligheter for både henne og deg.
Men så kommer jo spørsmålet om hvorvidt du skal hjelpe henne eller som du selv sier; gi slipp på deres 13 år lange vennskap. Vi tenker at det hadde vært fryktelig synd om dere skulle slutte å være venner. Kanskje det er riktig, og ikke minst viktig, at du sier til henne som du sier til oss. Nemlig at du ikke vil ha noe med noen former for narkotika å gjøre, og at hennes bruk av hasj fører til at du havner opp i en vanskelig situasjon. Du kan også si noe om hvordan du opplever henne, og hvordan hun eventuelt har endret seg etter at hun begynte å røyke. Kanskje du bør be henne tenke litt over det, gi henne litt tid, og se hva som skjer. Hvis hun ikke vil endre på dette, da kommer spørsmålet om du som venn kan godta at hun daglig bruker hasj. Dette er noe du kan bruke tid på å tenke gjennom. Tenk gjennom hva som føles mest riktig for deg, hva som lønner seg for deg, og hva du kan leve med. Blir vennskapet mer destruktivt og vanskelig enn oppbyggende for deg, kan det kanskje være lurt å ta en pause i vennskapet. Samtidig trenger du ikke slå hånden av henne og stenge henne helt ute av livet ditt. Prøv å sette dine egne grenser, det er realt både for deg og for henne. Opplever du det helt uakseptabelt å være venn med henne hvis hun fortsetter å bruke hasj, så får du si det.