Vekttap

rustlf-logo 75x67Jeg er tante til en ung mann i begynnelsen av tjueårene som er tatt flere ganger av politiet for å ha brukt hasj. Vi ser klare tegn på at narkotikamisbruket har økt betraktelig i løpet av vinteren, og et av tegnene er stort vekttap. Er dette en indikator på at han har gått over til også å misbruke andre stoffer?

Kvinne, 38 år fra Nordland
Ja det kan være det. Men det kan også være andre grunner – som ikke har med rus å gjøre – som er årsak til stort vekttap. Hvis dette er forårsaket av rusmisbruk, tyder det på at han bruker andre stoffer i tillegg til hasj. For hasj er ikke et stoff man pleier å gå mye ned i vekt av å bruke. De sttoffene som raskest og oftest fører til vekttap er nok de sentralstimulerende stoffene – da særlig amfetamin. Du kan lese mer om det her. Ellers er også opiater, som f.eks. heroin, som fører til vekttap – spesielt over tid. Disse stoffene kan du lese mer om her.
Vil du har mer informasjon, anbefaler vi at du ringer oss på 08588. Åpningstiden er mandag-søndag 11-19.