Urinprøve

rustlf-logo 75x67Er det noe sted i Norge hvor man kan sende inn urinprøver for å sjekke om de inneholder rusmiddler uten å gå gjennom fastlege? Er det mulig å kamuflere bruk av foreksempel amfetamin ved å spise såpe eller andre ting før urinprøve blir tatt.

Mann, 30 år fra Oppland
Anbefaler deg å ta kontakt med et laboratorium som driver med testing. Du kan eksempelvis ringe til Fürst Medisinsk Laboratorium, som er Primærhelsetjenestens sentrallaboratorium. Nummeret dit er 22 90 95 00. Det er nok teoretisk mulig å kamuflere bruk av foreksempel amfetamin ved å spise såpe eller andre ting før urinprøve blir tatt. Men poenget er at en slik manipulering med prøvene vil bli oppdaget, f.eks. for pH-verdiene endrer seg eller andre ting vises på prøvene som avslører at de er «kludret med.»
Det finnes også nettsider som selger tester til hjemmebruk. Dette er nok ikke så vanskelig å finne på nettet om du søker litt. Ellers er det også en del av de større apotekene som selger tester for rusmidler. Men det er greit å være klar over at tester til hjemmebruk ikke er like nøyaktige og pålitelige som det laboratorietester er.