samboer som bruker narkotika

Hei, Jeg er veldig bekymret, da flere har hintet til meg at min samboer over 3 år bruker jevnlig narkotiske stoffer. Jeg vet ikke helt hva han går på, men jeg ser jeg tydelig han er ruset. Hans pupiller er kjempestore, han er gira, ivrig og snakker mye. Mye energi, han rister ofte med føttene og klarer ikke sitte stille. Han er veldig tynn, men ser ut for meg som om han spiser normalt. Har også lagt merke til at hans tenner har blitt veldig stygge over årene. Jeg tenker amfetamin, eller kan det være andre symptom på andre stoffer?
Skal nevnes at han har innrømt og prøvd kokain og andre ting for mange år siden, før vi møttes, så han har vært innom miljøet, derfor jeg er ekstra mistenksom. Han blir sint eller ler det bort hvis jeg tar opp tema. Han har sagt seg villig til å ta urinprøve (selv om jeg trur han trekker seg når det kommer til stykket). Hvor mange dager tilbake kan man spore narkotika i urin? Ett siste spørsmål, har hørt at hjernen/hodeformen vil endre seg/vokse ved jevnlig bruka av narkotika (sniffing?), stemmer det? Vil dette gå tilbake til normalen når man slutter med narkotika? Takker for svar.

Kvinne, 27 år fra Nordland
Det er forståelig at du er bekymret over situasjonen. Ut i fra hva du beskriver er det mye som kan tyde på at samboeren din misbruker amfetamin eller andre sentralstimulerende stoffer. Men, det er vanskelig å si noe sikkert ved kun og se på symptomer. Amfetamin kan spores i urinen i 7 dager etter siste inntak. Når det gjelder andre narkotiske stoffer varierer det med hensyn til hvor lenge det kan spores. Du kan lese mer om det her.
Det å være samboer til en som du mistenker for å bruke rusmidler kan gjøre forholdet vanskelig. Vel så viktig som kontroll og urinprøver er tillitt og ærlighet, du må derfor kreve at din samboer er ærlig om sitt bruk av rusmidler. Hvis det er han som har et problem med rus er det også hans ansvar å gjøre noe med det. Du kan bare støtte og hjelpe han med det.
Hjernen vil kunne endre seg ved bruk av alkohol og narkotiske stoffer. Du kan lese mer om hvordan rusmidler påvirker hjernen her.