Samboer og pillemisbruk

Hei, min samboer for 3 år er pillemisbruker og har nå fått en søvndiagnose som gjør at hun skal stå fast på disse medisinene. Hun henter medisiner fra flere leger samtidig. Hun truer meg hele tiden med at jeg bør gå fra henne når vi prater om det, men det er virkelig ikke det jeg vil! Utrolig hardt å bli satt i denne situasjonen. Hva bør jeg gjøre? Hun nekter innleggelse/behandling og sier hun heller vil dø da

Mann, 25 år fra Akershus
Dette er en vanskelig situasjon for dere begge. Det er viktig at du er ærlig overfor samboeren din og forteller henne hvordan du opplever situasjonen, hva dine erfaringer og observasjoner er. Når det gjelder behandling så er det til syvende og sist hun som må ønske å gjøre noe med situasjonen sin. Det du kan gjøre er å tenke nøye over dine forventninger til samlivet deres, hva slags liv du vil ha og si det til henne.
Hvis dere trenger hjelp til å snakke om problemene rusbruket hennes får for samlivet deres kan det kanskje være et poeng å ta kontakt med et familievernkontor her finner du ut hvor du skal henvende deg i forhold til det. Du kan også ta kontakt med Veiledningsenteret for pårørende. Mer informasjon om deres tilbud finner du her. Du må også gjerne ta kontakt med oss på vår telefontjeneste  08588, vi er åpne mellom 11-19 hver dag, for en samtale.