rus sykdom…

rustlf-logo 75x67Etter en person har inntatt mengder narkotiske stoffer som gjør at kroppen, tankene, hjernen generelt bare skrur seg av, hva gjør man da ?? jeg har slitt med rus fra en alder av 13, masse mengder amfetamin å piller i alle farger å varianter, mengder alkohol å ekstremt mye hasj.. hva gjør jeg om jeg føler jeg vil slutte på dette?? jeg har også vært på senter å prøvd en rehabilitering som virkelig er der for de personene som kommer inn, men følte det ikke var for meg .. jeg føler meg så teit å treig.. jeg ga opp den plassen jeg for å komme hjem å fortsette med rus.. nå er det ca 2 måneder om ikke 3 siden jeg kom hjem fra det senteret å jeg sitter fortsatt å røyker.. jeg sliter ekstremt med både angst å depresjoner, føler ikke noen ser meg eller er interresserte i å hjelpe meg ut av dette, jeg veit ikke mitt eget beste lenger.. hva må til for at en jente skal kunne oppbygge ett nytt liv utenfor rus å problemer? føler meg ikke klar til å gi slipp på det heller for det er så deilig med rusen. jeg har adhd også så jeg bruker hasj som «medisin» for å kunne tenke på noe annet enn å hisse meg opp å rasere alt rundt meg for at jeg ikke har mer stoff.. har så mye på hjertet, skulle gjerne delt hele livet mitt med dere 🙂 men takker for svar å stor takk til dere som leser dette og følger mine ord. jeg håper det er ett vettug svar til meg her.

Kvinne, 22 år fra Rogaland
Det høres for oss ut som du er temmelig ambivalent til ditt eget rusmisbruk. Du sier at du vil ut av dette, og bygge opp et nytt liv. Men samtidig sier du at du ikke ønsker å gi opp rusen, fordi det er så deilig. En slik ambivalens er nok temmelig vanlig hos alle som bruker mye rusmidler: du både vil og vil ikke endre på det.
Det er nok liten tvil om at hvis du ønsker å komme deg videre i livet, så trenger du hjelp og veiledning til det. Det er viktig at du snakker med legen din om ADHD-problematikken slik at du kan bli riktig medisinert for dette, og ikke selvmedisinere deg med hasj. Det er også viktig at du snakker med legen din om din angst og dine depresjoner, slik at du kan få riktig hjelp for dette. Legen kan henvise deg til et tiltak som passer for deg. Nå sier du jo at du allerede har vært og prøvd en rehabilitering, men følte det ikke var for deg. Men det kan godt hende at du ikke kom til et sted som var rett plass for deg. Kanskje du kan søke deg inn på en annen plass, og finne ut om det er bedre der?
Før du snakker med legen din om alt dette, anbefaler vi deg å gjøre en – eller begge – av de følgende tingene. 1) Du kan snakke med oss om dette på telefon 08588 hver dag mellom 11 og 19. Vi kan gi deg informasjon, råd og tips om veien videre. 2) Når det gjelder dine rettigheter til å velge hvor du vil behandles, din ventelistegaranti fordi du er under 23, og alle spørsmål av denne art, så kan du snakke med fritt sykehusvalg om dette. De har en pasientrådgivertelefon med nummer 800 41 004 som er åpen på hverdager mellom 8 og 15. Du ka lese mer om tjenesten her, og du finner hovedsiden til fritt sykehusvalg her. Hvis du ønsker informasjon og veiledning om ADHD-problematikken, anbefaler vi deg å snakke med ADHD Norge. Det beste er kanskje om du tar kontakt direkte med ADHD Norge Rogaland Fylkeslag.
Alt som skjer med kroppen, tankene, og hjernen generelt vil bedre seg med tiden når du klarer å endre på rusvanene dine. Dette er nok mest snakk om tid, og at du virkelig får den hjelpen du har rett på og behov for.