Pulver

rustlf-logo 75x67Hei. min samboer har begynt å få veldig store hummørsvingninger er irritabel , er mye borte, sover lite og har gått ned mye i vekt. jeg har tittet litt i skffer og funnet små poser med hvitt pulver som lukter veldig spesiellt sammen med gelekapsler for laging av piller. hvordan finner jeg ut hva pulveret er og hvordan går jeg frem for å finne ut om symtomene stammer fra rusmissbruk?

Mann, 42 år fra Oslo
Det er ikke så lett å få dette analysert her i Norge. Det er desverre ingen som tar imot stoffer til analyse, slik det f.eks er i Nederland. Du kan selvsagt ringe politiet og spørre på 02800, eller ta kontakt med Divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning. Men det er som sagt tvilsomt om de har anledning eller kapasitet til å hjelpe deg.
Vi kan ikke være sikre, men ut fra det du beskriver kan det høres ut som dette muligens dreier seg om amfetamin. I og med at hun sover lite, går ned i vekt osv., kan det tyde på det. Små poser med hvitt pulver som lukter veldig spesielt kan også være tegn på amfetamin. Gelekapsler for laging av piller som du også har funnet, brukes noen ganger av amfetaminbrukere til å fylle med amfetamin og svelge. Så skal vi tippe, så antar vi at dette er snakk om amfetamin. Du kan lese mer om amfetmin på våre sider Fakta om rusmidler.