Kjæresten min røyker hasj

cannabisHei! Jeg har en kjempefantastisk kjæreste som jeg er utrolig glad i. Han har en fast jobb, spiller/synger i band, er utadvent, hyggelig og oppegående. Vi er dette året inne i et avstandsforhold, der jeg studerer på andre siden av landet.
For noen måneder siden fortalte han meg at han ofte røyket hasj når jeg var borte og studerte. Jeg hadde flere ganger spurt han om det før, men da nektet han for det (for jeg vet at en del av vennene hans røyker det). For meg, så er det «akseptabelt» med mennesker som røyker hasj 1-2 ganger i året. Men han fortalte meg at han hadde gjort det flere ganger i uken de gangene jeg var borte. Han sa han ikke hadde fortalt meg det fordi han ikke ville at jeg skulle bli skuffet over han, og vi ble enig om at han skulle fortelle meg om det når han gjorde det + at han sa han skulle kutte kraftig ned på det. Likevel, så tok jeg han i å lyve om det bare uka etter! Etter det sa han at han skulle slutte helt for min og sin egen skyld. Jeg sa at dette hørtes bra ut, men at han kunne godt røyke en sjelden gang så lenge han fortalte meg om det på forhånd (sa dette fordi jeg på ingen måte vil «herske» over han, han får ta sine egne valg, selv om jeg helst ville sett at han ikke gjorde det mer). Nå kommer jeg fra ferie hos han og siden jeg dro for en uke siden har han allerede røyket TO ganger. Jeg blir irritert, men samtidig har jeg jo sagt at det er «OK». Jeg elsker han virkelig, men jeg liker ikke at han driver med det i en sånn grad. Han har tidligere hatt diagnosen «angst», og han har også sagt til meg at han har hatt lyst til å prøve sterke stoffer men ikke tør å gå så langt. Om et halvt år har vi snakket om å flytte sammen, men jeg føler at røykingen hans har begynt å bli et problem pga mengden han gjør det i. Jeg har også oppdaget at mange av de som røyker hasj, i stor grad ikke tror at bivirkningene vil ramme dem. Jeg sliter med å kunne se klart, fordi på en side elsker jeg han og han behandler meg bra og vi har et veldig godt forhold. Men på den andre siden er det denne lille «faktoren», som jeg ikke vet hvordan jeg skal ta stilling til. Når vi er sammen er det ikke et veldig stort tema, det er mest når jeg reiser vekk for å studere og han «kjeder seg», at han røyker mye. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det.

Kvinne, 20 år fra Oslo
Når man er i et forhold er det viktig at det er basert på ærlighet og tillit. Det fortjener begge parter i et forhold. At han er ærlig med deg når det gjelder hva dere har avtalt, er viktig, og at du er ærlig med han. Så er det viktig at du bestemmer deg for hvordan du vil forholde deg til situasjonen dersom han ikke holder det han ev har lovet. At han har løyet for deg iallefall en gang tidligere fører gjerne til mistillit, noe som det kan være viktig å prate om. Så må du velge å legge det bak deg hvis dere skal fortsette forholdet på en god måte.
Kanskje det kan være lurt av deg å fortelle han hvor ofte du synes det er ok at han røykler hvis du skal være sammen med han. Så må han velge om han vil forholde seg til det eller ikke. Du skriver her at du synes 1-2 ganger i året er ok. Er dette det du har formidlet til han? Hvis ikke du er tydelig å klar på hva du mener med en sjelden gang, er det vanskelig for han å vite sikkert hva du mener, og/eller det er lett for han å bruke det som en unnskyldning. Det høres også ut som det kan være godt for deg å være mer tydelig, så du slipper å irritere deg over at han røyker mer enn det du egentlig synes er greit.
Det kan være lurt å tenke gjennom hva hans hasjrøyking gjør med deg, hvorfor du ikke liker det, hva som bekymrer deg i forhold til det. Prøv å prat med han om det hvis du ikke allerede har gjort det. Du sier noe om at du tenker å flytte sammen med han. Hvis han ikke forandrer seg mens du bor borte, kan det være vanskelig å tro at alt vil bli forandret når dere flytter sammen.
Ønsker du å prate med noen om dette, er du velkommen til å ringe oss. Vi har åpent hver dag mellom 11.00 og 19.00.
> Les mer om cannabis.