Kan det være rus ?

Hei. Jeg har en kollega som har forandret personlighet radikalt i løpet av ett halvt år. vedkommende har gått opp minst 15 kilo. mesterer ikke lenger sine arbeidsoppgaver, når jeg ringer vedkommende høres det alltid ut som om hun akkurat har våknet og har veldig tett nese, hun kommer for sent til møter eller dukker ikke opp. Har utallige unnskyldninger for at hun ikke er på jobb. Legger mer og mer ansvar over på andre, har blitt voldsomt glemsk, husker ikke om hun har innkalt til møter , regninger som hun skulle ha betalt på jobben går til innkassovarsel. Har prøvd og snakke med henne men hun blir da agressiv og sier hun har vondt i hodet og det ikke er noe annet som feiler henne ! Jeg har observert at hun har tomt blikk . Jeg er alvorlig bekymret for henne, kan dette skyldes rusmisbruk ??

Kvinne, 35 år fra Buskerud
Det er sjelden lett å svare definitivt ja eller nei på spørsmålet «kan det være rus?» Ja, det kan være rus, men det kan også være andre problemer i livet hennes som  forårsaker de endringene du beskriver. Etter det du beskriver, er det visse tegn som tyder på rusbruk. Faktisk kan alt det du beskriver kan egentlig være tegn på rus. Men merk at disse tegnene også kan være tegn på noe annet, det er vanskelig å når man ikke kjenner henne.
Det er litt vanskelig å si hva slags type rus det eventuelt skulle være snakk om. Men noen av de symptomene du beskriver kan peke i retning av pillemisbruk. Da tenker vi spesielt på symptomer som at vedkommende har gått opp minst 15 kilo, når du ringer vedkommende høres det alltid ut som om hun akkurat har våknet, hun kommer for sent til møter eller dukker ikke opp, hun har blitt voldsomt glemsk, og husker ikke om hun har innkalt til møter. Særlig dette med glemsomhet og at hun er gått opp i vekt, er tegn som peker i retning av at et eventuelt misbruk her kan dreie seg om piller, f.eks. benzodiazepiner. Tett nese er derinot ikke et vanlig tegn på bruk av medikamenter. Denne typen medikamenter kan du lese mer om her.
Det kan også være tegn på hyppig bruk av Cannabis. Dette fordi hukommelsen har blitt svekket, at hun blir irritert ved konfrontasjon og fordi hun har gått opp flere kilo (man kan få spisekick på søtsaker spesielt). Les mer om cannabis her.
I og med at dette er en kollega av deg, anbefaler vi deg å kontakte Arbeidslivets kompetansesenter for rus‐ og avhengighetsproblematik – AKAN. De har en veiledningstelefon hvor du kan snakke med en av deres fagkonsulenter. Telefontjensten er gratis og åpen for alle. Ring dem på 22 40 28 00. AKAN kompetansesenters veiledningstelefon er åpen hver dag i arbeidstiden.