hvordan kan jeg si det?

Jeg har en mor som drikker mer enn det normale.Hun slet med angst i flere år og begynnte å drikke mer og mer. Hun ble innlagt til avrusning frivillig og alt gikk kjempe fint.Hun drakk kun i helgene i noen år men har i senere tid begynnt igjen. Hun er nok ikke den man kaller tung alkoholiker men tror nok hun har ett problem.
Jeg har begynnt å merke at hun drikker når jeg ikke er hjemme og prøver å sjule dette. Jeg tørr rett å slett ikke å komfrontere dette til henne fordi jeg vet hun kommer til å bli sint. Det har jeg opplevd før. Hva skal jeg gjøre? Jeg er utrolig beskymret og sliter med deprisjoner pga av dette. Jeg vil ikke si det til mine andre søsken fordi jeg vet de ville blitt veldig skuffet. Føler dette er mye å takle alene.

Kvinne, 23 år fra Hordaland
Det er ikke noen hyggelig situasjon du står oppi. Det er ikke lett å bære på dette alene. Kanskje det kan være godt for deg å prate med noen utenfor familien som vet noe om hvordan det er å ha foreldre som drikker. Vi kan anbefale deg å kontakte noe som heter veiledningssenteret for pårørende. Det finnes et veiledningssenter i Hordaland, Haugesund, nummeret dit er 52 71 78 81.
Du kan også gå inn på nettsidene nedenfor, kanskje noe av dette kan være interessant for deg?
> Blåkors
> Barsnakk
> TUBA